Foto Bert De Deken

Miko gaat toekomst tegemoet met nieuwe branderij én eigen windturbine

TURNHOUT - Sinds juni 2021 is Miko niet langer producent van kunststofverpakkingen. De focus op het aanbieden van koffieservice lijkt voorlopig de goede keuze. De jaaromzet steeg met 55% tot 146,3 miljoen euro en CEO Frans Van Tilborg heeft grote plannen met het bedrijf.

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice. Toch was 2021 een belangrijk jaar in die omvangrijke geschiedenis. Het bedrijf besloot namelijk haar activiteiten in kunststofverwerking te verkopen aan het Duitse Paccor en zich volledig te focussen op koffieservice. Daarnaast nam Miko sectorgenoten MAAS in het Nederlandse Eindhoven (500 medewerkers, 70 miljoen euro omzet), dat koffietoestellen plaatst, en koffiebrander SAS in buurgemeente Beerse (100 medewerkers, 35 miljoen euro omzet) over.

Spaarpot nog niet leeg

“We hebben onze kunststofafdeling aan erg aantrekkelijke voorwaarden verkocht”, zegt CEO Frans Van Tilborg. “Zo bouwden we een mooie spaarpot op voor verdere externe groei, getuige de overnames van Maas en SAS. Daarmee zetten we Miko in Europa op de kaart als een van de grote koffieserviceproviders. En de spaarpot is nog verre van leeg. Binnen drie jaar nemen we een nieuwe moderne branderij in gebruik die Miko en SAS met elkaar zal verenigen en de productie efficiënter zal maken. We hebben bovendien een vergunning gekregen voor de bouw van een eigen windturbine.” De nieuwe branderij komt op een braakliggend terrein naast de fabriek van Soudal in Turnhout.

De branderij van Miko in Turnhout. Foto Miko

Geen dividend

De coronacrisis en het bijhorende thuiswerk bleven het Turnhoutse bedrijven vorig jaar parten spelen. Desondanks viel er een groei te noteren van 14%, inclusief twee overnames zelfs van 55%. Omwille van de financiële steun door verschillende nationale overheden tijdens de pandemie wordt er echter ook over het voorbije jaar geen dividend uitbetaald.

Nieuwe uitdagingen

Ondanks de ambities wordt het bedrijf ook dit jaar met verschillende uitdagingen geconfronteerd. “We zijn niet immuun voor de stijgende energiekosten”, zegt Van Tilborg. “Ook bij ons zullen de prijzen stijgen, dat is onvermijdelijk. Miko heeft geen operationele activiteiten in Oekraïne of Rusland, maar de impact van het conflict kan moeilijk ingeschat worden.”

Volgens de CEO vormt de huidige krapte op de arbeidsmarkt echter geen bijkomend probleem voor Miko. “We krijgen onze vacatures vlot ingevuld. Dat heeft te maken met de reputatie van ons bedrijf, maar ook onze ligging. Van files hebben we hier in Turnhout weinig last. Vlotte bereikbaarheid is een belangrijke troef op de arbeidsmarkt.”