Acht Mechelse bedrijven werven aan via matchmaking editie van JobRoad

MECHELEN - In het Sociaal Huis vond een matchmaking editie van JobRoad plaats. JobRoad koppelt werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt aan openstaande vacatures bij lokale bedrijven. Acht Mechelse ondernemingen en zestig kandidaten namen deel. "Activering staat hoog op de agenda van het beleid. Een job hebben is de stap uit armoede", zo klinkt het.

JobRoad helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een job door het organiseren van projectdagen. Via het netwerk van JobRoad kunnen lokale bedrijven die op zoek zijn naar werknemers zich aanbieden. Eind vorig jaar vond een matchmaking editie plaats om openstaande vacatures in te vullen bij Albert Heijn en Lidl.

Kansen creëren

“De doelstelling is om de activeringsgraad van kansengroepen op de reguliere arbeidsmarkt in onze regio te vergroten”, zegt schepen van Economie Greet Geypen. “Het vinden van werk is momenteel niet evident. We proberen mensen met een leefloon aan werk te helpen en het aantal jongeren met een leefloon te doen dalen. Dit doen we door hen persoonlijk te begeleiden naar lokale ondernemers die op zoek zijn naar goede en gemotiveerde arbeidskrachten. Samen met JobRoad en de werkgevers vormen we een hefboom om kansen en werkgelegenheid te creëren.”Zestig kandidaten, acht Mechelse bedrijven

Voor de regio Mechelen doen er acht bedrijven mee uit verschillende sectoren: ODTH (logistiek), Finaspan (productie), Decathlon (logistiek en retail), Easy Life (dienstencheques), Modero (administratie), Labcorp (logistiek), Lidl (retail) en Albert Heijn (retail).Er was capaciteit voorzien voor een veertigtal kandidaten. Aangezien deze plaatsen al na één dag ingevuld waren, verhoogde JobRoad de capaciteit. Een consulent van JobRoad screent de verschillende kandidaten in aanwezigheid van een maatschappelijk assistent. Volgende week mogen de geselecteerde kandidaten op bedrijfsbezoek. Na het bedrijfsbezoek vindt de sollicitatie plaats.