Sinds de opening van de winkels in Antwerpen en Luik in 1997 biedt Decathlon een eigen hersteldienst voor fietsen aan. 25 jaar, een centraal herstelpunt en een dertigtal extra winkels later passeren er op jaarbasis 75.000 fietsen door de handen van zo’n 120 mecaniciens voor een herstelling. Om de stijgende vraag te volgen, investeert de sportwinkelketen nu in fietsherstellers aan huis en opleidingen.
Op afspraak
“Vier fietsherstellers gaan bij de klant met een mobiel fietsatelier om kettingen te herstellen, afgebroken pedalen te vervangen of remmen af te stellen”, zegt Maarten Corremans, verantwoordelijke voor de diensten aan huis bij Decathlon. “Een afspraak kan je online maken en plannen we binnen de vier werkdagen in. Tegen de zomer hopen we dit over het hele land te kunnen uitrollen. We hopen dat de fiets zo voor meer en meer mensen een mooi alternatief voor de wagen kan worden.”
Wanneer een herstelling te complex is en niet aan huis of in het lokale fietsatelier uitgevoerd kan worden, gaat de fiets naar het centrale herstelpunt van Decathlon.
Fietsherstellers opleiden
Fietsenmaker staat sinds dit jaar te boek als een knelpuntberoep. Het fietsherstelcentrum van Decathlon in Willebroek krijgt er daarom een extra taak bij. De sportwinkelketen zal er in 2022 extra fietsherstellers opleiden. Wie fietshersteller wil worden, leert er van zes monitoren de kneepjes van het vak: van een correcte diagnose tot het herstellen van een e-bike.
Voor wie thuis liever zelf zijn fiets wil herstellen, kan de online bibliotheek van Decathlon raadplegen. Een honderdtal eenvoudige tutorials tonen hoe je een band vervangt, een ketting smeert of schijfremmen vervangt.