www.franktoussaint.be,Sociale InnovatieFabriek-Radicale Vernieuwers Credit: Frank Toussaint.

Onze regio levert handvol Radicale Vernieuwers 2022

LEUVEN/BRUSSEL/BEVEKOM - Tien ondernemingen en organisaties uit Vlaanderen en Brussel mogen zich vanaf vandaag ‘Radicale Vernieuwers’ noemen. Het initiatief van de Sociale InnovatieFabriek, Trends en Cera bekroont ondernemende oplossingen die de uitdagingen van onze maatschappij aanpakken. De winnaars krijgen nu begeleiding op maat om hun project bekender te maken bij het brede publiek en zo verder te groeien. Koffiebedrijf Ray & Jules en 

De wedstrijd geeft een podium aan tien organisaties die een innovatieve oplossing hebben uitgewerkt voor sociale, ecologische of andere maatschappelijke problemen, en die ook al met succes in de praktijk brengen. De 10 winnaars van de editie 2022 zijn:

Het Stadsmakersfonds (Leuven) is een coöperatief ontwikkelingsfonds voor duurzame stadsontwikkeling. Deze organisatie daagt de sector van de projectontwikkeling uit door panden te herbestemmen met het oog op de maatschappelijke waarde in de stad.

Ray & Jules (Bevekom) hebben een eigen uitvinding gedaan waarmee ze koffiebonen roosteren op zonne-energie. Deze Tony’s Chocolonely van de koffie streeft naar een 100% klimaatpositieve en faire koffie-industrie tegen 2050.

BeCode (Brussel) leert mensen die uit de boot vallen op de arbeidsmarkt gratis programmeren. De organisatie telt vandaag al 1500 afgestudeerden, van wie 67% een duurzame job heeft.

Mic Mac Minuscule (Vlaanderen en Brussel) helpt ouders in spe om tweedehandsbabyspullen te kopen. Een netwerk van ‘Mic Mac Madammen’ stelt samen met de ouders de geboortelijst op en verzamelt alle nodige spullen.

Ugani Prosthetics maakt goedkope protheses via 3D-scanners en -printers. Deze onderneming is actief in Afrika, maar werkt in België samen met de VUB en het Leuvense Materialise.

ArmenTeKort (Antwerpen) koppelt mensen in kansarmoede aan een buddy. Zo krijgen arme mensen meer eigenwaarde en maken ze andere keuzes, terwijl de vrijwilligers ook nieuwe inzichten krijgen.

Blommm (Gent) is een bloemenwinkel die biologisch geteelde bloemen verkoopt. Een traditioneel boeket bloemen heeft een grote ecologische voetafdruk, maar door samen te werken met telers en fietskoeriers levert Blommm een ecologisch verantwoord boeket af.

COSH! (Brugge) maakt duurzaam shoppen makkelijk. Op het online platform krijg je een overzicht van duurzame merken en van de winkels in je buurt waar je die kan kopen. COSH! doet daarvoor onafhankelijk onderzoek om greenwashing te doorprikken. COSH! is actief van Vlaanderen tot Amsterdam.

Give a Day is een matchingwebsite die vrijwilligers koppelt aan organisaties en heel wat administratie automatiseert. Het platform telt vandaag 65.000 vrijwilligers, meer dan 5000 actieve vacatures en meer dan 6000 organisaties.

Homaar (Wetteren) is een groeiplek voor jongeren tussen 15 en 23 jaar die emotioneel vastlopen. Twee weken lang kunnen ze bij Homaar terecht voor een intensief traject met creatieve ateliers in een huiselijke sfeer.