Klimaatopwarming, armoede, gezondheid, mobiliteit, enzovoort. Onze samenleving kampt met serieuze uitdagingen. Er bestaan heel wat oplossingen voor die uitdagingen, maar die blijven te vaak onder de radar. Net daar wil de wedstrijd ‘Radicale Vernieuwers’ verandering in brengen.
Het in Brugge gevestigde Cosh! maakt via een online tool duurzaam shoppen makkelijk. Op het online platform krijg je een overzicht van duurzame merken en van de winkels in je buurt waar je die kan kopen. Cosh! doet daarvoor onafhankelijk onderzoek om greenwashing te doorprikken. De organisatie is actief van Vlaanderen tot Amsterdam. Oprichtster en ‘Vlerick girl’ Niki de Schryver wil met Cosh! verandering brengen in de, volgens haar visie, erg vervuilende mode-industrie.
De Vlaamse regering en Vlaio steunen het initiatief. Volgens minister van Economie Hilde Crevits bestaat daar een goede reden voor. “Het idee achter ‘De Radicale Vernieuwers’ ligt volledig in lijn met de Vlaamse doelstelling om innovatie en sociaal ondernemerschap aan te wakkeren in onze regio”, zegt ze. “Innovatie is de motor om toegevoegde waarde en jobs te creëren. Nog belangrijker zijn de straffe ideeën van de winnaars die ingang vinden in de praktijk. Deze kunnen mee het verschil maken in onze maatschappij.”