‘Collaborative Urban Logistics & Transport’ – kortweg CULT, is een initiatief van Alex Van Breedam. Na een projectoproep van de stad Antwerpen lanceerde zijn bedrijf Tri-Vizor het idee om goederen slim te bundelen aan de rand van de stad, om de ‘last mile’ naar winkels of klanten samen en uitstootvrij uit te voeren.
Zeven bedrijven sloten zich midden vorig jaar aan: Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts, Pro-Duo, Proximus, Telenet en Schoenen Torfs. Bpost haalde de aanbesteding binnen om de leveringen uit te voeren. In eerste instantie met kleine vrachtwagens op hernieuwbare biodiesel (HVO), op termijn volledig elektrisch.
Vanochtend vertrokken de eerste pakjes vanuit Antwerpen X, het sorteercentrum van bpost aan de Noorderlaan. Minister van Post en Telecommunicatie Petra De Sutter (Groen) is opgetogen met het project. “E-commerce is een blijver in ons straatbeeld. Vandaag gebeurt dat niet altijd even efficiënt. Ik ben blij dat de sector deze initiatieven opzet om de logistiek duurzamer én eerlijker te maken.”
Vaste ronde
De bedrijven willen ook werken met een of enkele vaste rondes per dag. “Zo kunnen we de impact op de stad nog verder beperken. Maar voordat we dat kunnen doen, hebben we een bepaald volume aan goederen nodig. Hoe groot dat volume precies is, moeten we nog berekenen”, zegt Van Breedam.
Na analyses en testleveringen rekenen de bedrijven alvast op indrukwekkende resultaten: zo zou in Antwerpen een kwart minder kilometers gereden worden en de uitstoot met bijna een factor tien teruggedrongen worden.
Hoe meer bedrijven zich aansluiten, hoe groter de duurzaamheidswinst, zegt Van Breedam. “We zijn een open initiatief, elk bedrijf is welkom om aan te sluiten. We staan ook open voor bijkomende transporteurs, zeker wanneer we uitbreiden naar andere steden.”
Amazonisering
Amazon opent eind dit jaar een nieuw bezorgcentrum in Antwerpen. Van Breedam is geen fan van de komst van een nieuwe logistieke gigant, omdat hij vreest dat de impact van e-commerce op de stad weer zal toenemen. “Met deze consolidatie van bedrijven wapenen we ons tegen de ‘amazonisering’ van Antwerpen”, zegt hij.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis (N-VA) maakt zich minder zorgen. “Net door verschillende initiatieven kunnen we de logistiek zo duurzaam mogelijk maken. Eén enkele oplossing voor de volledige stadslogistiek is niet mogelijk.”