PXL-Research telt 11 onderzoeks- en expertisecentra: BIO-Research, Bouw en Energie, Centrum Digitaal Leren, Innovatief Ondernemen, Log-IC, Music-Research, Smart ICT, Onderwijsinnovatie, Social Work-Research, Zorginnovatie en MAD-Research. Samen zijn ze goed voor meer dan 200 professionele onderzoekers. Op een onderbouwde manier helpen zij bedrijven zoeken naar wat beter kan en op welke manier.
“Er is nog veel laaghangend fruit om maatschappelijke en directe impact te creëren en daar kunnen wij een belangrijke partner in zijn. Voor bedrijven, ziekenhuizen of zorginstellingen, steden en gemeenten op hun weg naar innovatie”, verduidelijkt Bijnens.
Impact creëren
Algemeen werkt PXL-Research rond vier domeinen: onderwijs, leefomgeving, welzijn en digitalisering. Els Knippenberg is één van de onderzoekers – ze werkt bij PXL Zorginnovatie – die één van deze domeinen aansnijdt.
“We hebben een revalidatietechnologie ontwikkeld die het therapeuten mogelijk maakt om meer mensen op eenzelfde tijdspanne te kunnen verder helpen, zonder kwaliteitsverlies. Een ontwikkeling die we ook in nauwe samenwerking met het werkveld hebben gerealiseerd en vertrekt vanuit de noden van de therapeut én de patiënt”, legt Els uit. “Een ander project is het stimuleren van ouderen om te bewegen: via technologie, een beweegbus, een soort van gymbox die thuis wordt geleverd, … Zeer concrete projecten dus, met de bedoeling om tot praktijkgerichte oplossingen te komen.”
Onderbouwd onderzoek ligt hier aan de basis, maar er is wel een verschil met fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.
“Ons doel is niet om output te creëren, maar impact. Zo zetten we onze studenten mee in de praktijk. Voor marktonderzoek, maar evengoed voor valorisatie. Daardoor kunnen resultaten vaak al op korte tijd tot concrete toepassingen leiden. Tegelijkertijd staan bedrijven op deze manier nauw in contact met het talent van morgen”, aldus Bijnens.
Bruggen slaan
Op deze manier slaat Hogeschool PXL bruggen tussen studenten, onderzoekers en docenten enerzijds en bedrijfsleiders en decision makers anderzijds om win-wins te creëren. “In gesprekken met bedrijven leggen we ons oor dagelijks te luisteren en trachten we de noden aan te voelen. Vaak beseffen organisaties niet wat mogelijk is en komen we tot bijvoorbeeld een mooi innovatietraject dat we dan samen afleggen”, besluit Wim.
PXL-Research overkoepelt het onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening binnen Hogeschool PXL.
-
Telefoon
+32 489 59 05 49 -
E-mail
wim.bijnens@pxl.be -
Website
www.pxl.be/onderzoek