Dankzij interne groei van de reclame- en lezersinkomsten in de Belgische markt, externe groei in de Nederlandse markt, strikte kostenbeheersing en de resultaten van Mediafin, confirmeert Roularta de afgelopen jaren haar track-record met een stijgende operationele cash-flow. De EBITDA resulteert in een ‘all-time high’ van de afgelopen 10 jaar. De overname van New Skool Media in Nederland werd afgerond en zal vanaf 1 maart 2022 positief bijdragen aan het resultaat van de groep.
De omzet klokte af op 300,2 miljoen euro, ofte een groei met 43,9 miljoen euro. “De evolutie van een B2B naar een B2C omgeving wordt bestendigd met in 2021 meer omzet gegenereerd uit de lezersmarkt ( 127,1 miljoen euro) dan uit reclame (112,7 miljoen)”, laat het Roeselaarse bedrijf. “In 2019 lagen die verhoudingen nog anders.”
In 2021 lagen ook de reclame-inkomsten 20,1 miljoen euro hoger dan in 2020 en zet de digitale evolutie zich verder via programmatic en native advertising. Ook Kanaal Z tekent een recordgroei op van 50,3 in advertentie- en partnership-inkomsten. De abonnementeninkomsten zijn – na een reeds historische stijging in 2020 – in 2021 nog eens gegroeid met 18,0 miljoen ten opzichte van 2020 en 25,4 miljoen euro tegenover 2019.
Roularta laat nog weten dat andere inkomsten, zoals evenementen en lezersreizen, nog steeds geaffecteerd zijn door covid-19 doordat ze niet of digitaal zijn doorgegaan. Het West-Vlaamse mediabedrijf zit door de sterke cashflow inmiddels ook op een oplopende berg cash: van 91 miljoen euro in 2020 naar 107 miljoen euro vorig jaar.