marte.pngkop

Marte (30) van Tomorrowland naar Oona

ANTWERPEN - Na samenwerkingen met kleppers als Dimitri Vegas & Like Mike en Lost Frequencies, in dienst van Tommorowland, zocht Marte Croes andere oorden op bij communicatiebureau Oona. Ze is binnengehaald als Communications Manager. Het bedrijf gaat er prat op een bastion van sterke vrouwen te zijn. Daar past Marte zonder twijfel bij. "Ik kom van een mannenwereld waar ik geleerd heb een dik vel te hebben."

 

Marte is gespecialiseerd in communicatie via sociale media en muziekplatformen. Voor ze bij Oona terechtkwam, werkte Marte als Social Media Manager bij Tomorrowland. De muziekindustrie is een vertrouwde habitat voor haar. “Mijn papa begon 38 jaar geleden met het gratis festival Rock Herk. Van jongs af aan ging ik naar de optredens en werd ik er bij betrokken.”

Via haar liefde voor muziek ging ze aan de slag bij Tomorrowland. Hier werkte Marte ruim vier jaar toen ze voor een project samenwerkte met Oona. “Corona begon te wegen bij Tomorrowland, na het zoveelste nieuws van afschaffing begon ik te twijfelen. Mijn samenwerking met Oona ging zeer goed,dus toen ik zag dat ze een vacature hadden, bood ik me meteen aan.”

Sterke vrouwen 

“Ongeveer 4 op de 5 collega’s van mij zijn vrouwen nu. Dat is een enorm verschil met de mannenwereld van de muziekindustrie. Daar heb ik geleerd een dik vel te hebben en voor mezelf op te komen. Het is zeer aangenaam dat de sfeer nu anders is. Ieder heeft zijn eigen niche en zo vullen we elkaar aan. Na het werk gaan we al snel bijpraten met een glas wijn. Ik heb er op korte tijd een hele hoop vriendinnen bij gekregen.”

 

Internationaliseren

Marte is binnengehaald met het oog op het internationaliseren van het bedrijf. Ze is van plan dit te doen met haar connecties die ze opbouwde in haar vorige job. “Oona is nog zeer gericht op de Benelux. Ik heb connecties met enkele van de grootste merken gelegd en wil die gebruiken om de horizonten van het bedrijf te verleggen.”

In het begin moest ze nog even zoeken naar de beste manier om haar expertise toe te passen. “Vroeger was ik de klant die onrealistische deadlines stelde met onrealistische budgetten”, blikt ze terug. “Maar nu sta ik aan de andere kant van de vergelijking, dus ik weet wel een beetje hoe er mee om te gaan.”

Muziekplatformen

Hoe kan een ondernemer muziekplatformen als Spotify en Youtube gebruiken voor de marketing van zijn of haar bedrijf? “Dat hangt sterk af van het soort bedrijf dat je wilt promoten. Als het gaat om een innovatieve firma die mikt op een jong publiek zijn streamingsites het uitgelezen platform om reclame op te maken.”

Dit kan door middel van een podcast of een samenwerking met een artiest. “Als je een gevestigde waarde uit de Belgische muziekscene een lied kan laten schrijven om je campagne te vergezellen of zo een artiest een boodschap kunt laten inspreken, blijf je makkelijk aan de top van de markt.”