Duinkerke biedt enorm veel strategische voordelen voor Belgische bedrijven die hun activiteiten in Frankrijk willen ontwikkelen of zich daar willen vestigen. Dunkerque Promotion vormt de brug tussen deze Belgische bedrijven en de plaatselijke autoriteiten: het agentschap helpt bij het zoeken naar de ideale terreinen, kantoren, opslagplaatsen … Sinds haar oprichting in 1991 heeft het al 580 industriële projecten gerealiseerd en vandaag zijn er meer dan 40 Belgische bedrijven aanwezig.
“Ons doel is om het de bedrijven zo eenvoudig mogelijk te maken”, legt business developer Bruno Halipré uit. “Dankzij ons netwerk helpen we hen ook te anticiperen op administratieve problemen met advies en door hen naar de juiste personen te verwijzen.”
Het distributie- en transportnetwerk is een van de grote troeven van Duinkerke voor sectoren die baat hebben bij een efficiënte logistieke keten. De haven van Duinkerke maakt zowel wereldwijde import en export als het transport van goederen door heel Europa mogelijk dankzij het sterk ontwikkelde rivier-, spoor- en autowegennet.
“Dit verklaart waarom voornamelijk bedrijven uit de logistieke, energie- en agrovoedingssector bijzonder geïnteresseerd zijn in de streek van Duinkerke,” benadrukt Bruno. “Echter zijn bedrijven uit alle sectoren hier uiteraard welkom.” De stad kan gronden en gebouwen aanbieden die geschikt zijn voor grote industrieën, maar ook voor KMO’s.
Groene haven
Duinkerke blijft de belangrijkste energiehub van Europa met de mogelijkheid om koolstofarme energie aan te bieden. “Een veilige toegang tot energie speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van bedrijven die willen groeien”, vertelt Bruno. “De kerncentrale zal binnenkort aangevuld worden met talrijke energieprojecten. De realisatie van twee EPR’s (European Pressurised Reactor, red.), een windmolenpark, een zonnepanelenpark en groene waterstof zijn al aangekondigd.”
Er wordt veel aandacht besteed aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk van elk bedrijf, zoals blijkt uit de grote investeringen van staalbedrijf ArcelorMittal, dat streeft naar een verkleining van 33 procent tegen 2030.
De Belgische bedrijven die er al zijn, hebben in ieder geval een sneeuwbaleffect teweeggebracht. De belangstelling voor Duinkerke als vestigingsplaats neemt jaar na jaar toe en steeds meer Belgische ondernemers beschouwen de Franse havenstad als een ideaal gastgebied om de Franse markt binnen te gaan.
Dunkerque Promotion begeleidt bedrijven en instellingen die zich in Frans-Vlaanderen willen vestigen of daar hun activiteiten verder willen ontwikkelen.
-
Telefoon
+33 (0)3 28 22 64 40 -
E-mail
b.halipre@dunkerquepromotion.org -
Website
www.dunkerquepromotion.org