SIxHOPPY_17.02

Start-up Hoppy lanceert elektrische deelsteps in Gent

GENT - De Gentse start-up Hoppy, die zijn elektrische deelsteps in 2021 met succes in Mechelen lanceerde, komt ‘thuis’. Vanaf vandaag zijn 100 van hun frisgroene voertuigen op verschillende hotspots in Gent te vinden.

Hoppy klokte zijn lanceringsjaar in Mechelen af op 8900 unieke gebruikers ofte 10 procent van de bevolking. Dat zal in Gent niet zo’n vaart lopen, aangezien het stadsbestuur een koele minnaar is van elektrische steps en geen vergunning uitreikt om die op het openbaar terrein te stallen. Hoppy werkt daarom samen met privépartners als Upkot, KAA Gent, Watt, Dok Noord en diverse hotels die hun terrein als Hoppy-hotspot beschikbaar stellen in ruil voor een extra service naar klanten en bezoekers. Het is de bedoeling dat het aanbod van de “Hoppy parkeerzones” stelselmatig verder groeit.

Perfecte aanvulling op deelfietsen

“Wij zijn ervan overtuigd dat een stad als Gent, die hard inzet op duurzame mobiliteit, ook nood heeft aan elektrische deelsteps die de shift in last mile verplaatsingen van vervuilende voertuigen naar elektrische deelvoertuigen helpt maken”, vertelt Gentenaar en Hoppy-founder Kenny Vercruysse. “Zeker omdat we in Mechelen bewezen hebben dat deelsteps een hip product zijn dat aanslaat én de perfecte aanvulling vormt op de deelfiets: sinds onze komst naar de Mechelse binnenstad verdriedubbelde het aantal gebruikers van deelmobiliteit.”

“We stellen daarbij vast dat deelsteps geen concurrentie van deelfietsen zijn, maar de perfecte aanvulling vormen omdat er een ander publiek mee wordt aangesproken. Met verschillende promocampagnes zullen we dat aan de Gentenaars duidelijk maken. Verder reiken we de hand naar het stadsbestuur zelf en vragen we het of het toch niet mogelijk is bepaalde afspraken te maken of in onderling overleg een aanpak uit te werken.”

 

Geen overlast

Om te garanderen dat de deelsteps in topconditie blijven, houdt Hoppy dagelijkse controlerondes langsheen de hotspots en worden kleine defecten zo snel mogelijk op het terrein zelf verholpen.

“Ook de veiligheid van de gebruikers volgen we nauwgezet op”, aldus Kenny Vercruysse. “Zo werken we via geofencing met diverse lage-snelheidszones en verboden zones, en zal voor gebruikers op vrijdag- en zaterdagavond een kleine reactietest van de rijder gevraagd worden om te controleren of er geen sprake is van intoxicatie. Op die manier zullen de elektrische deelsteps van Hoppy op geen enkele manier voor overlast zorgen.”

Bedrijven of bedrijvenzones die een hotspot willen op hun terrein mogen Hoppy altijd contacteren. De start-up is namelijk blijvend op zoek naar extra parkeerzones en locaties om de bereikbaarheid te verhogen en op termijn met het systeem de hele stad af te dekken.