Het familiebedrijf Carolus Reizen in Mol is in de reissector met luxe touringcars al jaren het voorbeeld in Vlaanderen. Maar de twee jaar stilstand vanwege corona hakte er diep in, waarbij een deel van de busvloot verkocht moest worden en verschillende medewerkers hun baan verloren.
Dankzij het samengaan met Waaslandia Groep maakt het Molse bedrijf alsnog een doorstart. Het gevolg is dat er vrijdag en zaterdag alleen maar gelukkige gezichten te vinden zijn op de Postelsesteenweg: bij de reizigers omdat ze weer mogen gaan skiën, bij het personeel omdat Carolus Reizen weer als vanouds kan bollen.
Onder de dertien touringcars die dit weekend naar de skigebieden in Oostenrijk, Italië en Andorra vertrekken, bevinden zich er vijf gloednieuwe – ze zijn pas vorige week geleverd. Hoewel de bussen van Waaslandia zelf ‘vijftig tinten blauw’ gekleurd zijn, behoudt de vloot van Carolus de opvallende gele en rode kleuren. Alleen een logo naast de deuren wijst erop dat het vakantiebedrijf nu deel uitmaakt van Waaslandia Groep.
Meer beenruimte dan vliegtuig
“Wij zijn zelf vooral actief in het vervoer van scholen en verenigingen, met Carolus Reizen breiden we onze werking nu uit naar het luxesegment in de touringcarreizen”, zegt operationeel directeur Gino Rossaer van Waaslandia Groep. “Die luxe vind je zeker in de nieuwste bussen terug. Je hebt hier meer comfort en beenruimte dan in een vliegtuig, alle zetels hebben een usb-poort en in de dubbeldekkers is onderin een slaapgedeelte. Uiteraard volgen we alle coronamaatregelen, maar het ziet er toch naar uit dat we dit jaar een redelijk normale werking kunnen uitbouwen.”
Met een bezettingsgraad van 95%, goed voor vijfhonderd vakantiegangers, mag de nieuwe aftrap na de moeilijke coronaperiode een succes worden genoemd. Yurek Schoeters en Yanca Bolyn uit Mol zijn ruim op tijd voor afreis aanwezig om hun materiaal op te bergen en hun plekje in de bus te zoeken. “Ik rij al 20 jaar met Carolus Reizen op skiverlof naar Andorra”, zegt Yurek.
“Ik ga nu een week skiën, kom terug en vertrek een week later met kameraden opnieuw. Het is prachtig skiën in Andorra, vanwege de mistral ligt er alleen maar ideale poedersneeuw. Het nadeel is dat het skiseizoen in de Pyreneeën sowieso heel kort is omdat het zo zuidelijk ligt en dat je vijftien uur in de bus moet zitten. Maar met Carolus is alles perfect geregeld, je moet je om niets zorgen maken. Ja, ik sta te popelen om weer te vertrekken. De reis, het skiën, het eten, het drinken, ik kijk naar alles uit nu het eindelijk weer mag.”
Ontzorgen
De Molse reisorganisator zorgt onder meer voor alle skimateriaal en -passen en stuurt eigen monitors mee voor vier verschillende categorieën skiërs. Wolfgang Westhölter is een van de chauffeurs die met een collega de reizigers in vijftien uur naar Andorra voert. “Ik ben Duitser, maar woon al 35 jaar in Spanje. Ik rij nu dus niet naar Andorra, ik rij naar huis”, lacht hij. “Ik rij al 15 jaar met de bus voor Carolus. In de zomer is dat in Spanje, in de winter naar Andorra. Ja, ik ben ook heel blij dat ik weer aan het werk kan. De voorbije twee jaar was het niets, ook in Spanje zelf reden er geen busreizen uit.”
Carolus Reizen start eind april de wekelijkse pendeldienst naar de Spaanse Costa Brava weer op. Nadien vangt het georganiseerde programma weer aan. “Dat gaat zowel om de doorreizen als de verblijfsreizen. “Ook onze cruises hopen we deze zomer weer uit te rollen”, zegt verkoopsdirecteur Katrien De Rudder van Waaslandia. “Onze klanten gaan dan met het vliegtuig naar het vertrekpunt van de boot, onze bus volgt ter plaatse over het land de route van het cruiseschip. Als de reizigers het schip verlaten voor een excursie doen ze dat dus met onze bus en ons comfort. Het is een totaalpakket waarmee we onze klanten ontzorgen.”