Als alles volgens het boekje is verlopen, hebben organisaties de afgelopen maanden grondig nagedacht over de nieuwe werkplek. En zijn al die plekken klaar voor de vernieuwingen die nog zullen volgen. Alle managers hebben goed bedacht wat de voor- en nadelen zijn van het gedeeltelijk thuis en op kantoor beleid. Ze weten hoe ze zich gaan organiseren: een of twee dagen thuis, sommigen kiezen zelfs voor drie of vier. Appeltje-eitje, toch? In ieder geval een perfecte praktische voorbereiding!
Het eitje dat we niet mogen vergeten te pellen is datgene van de emotionele lading van de terugkeer naar kantoor.
Deze terugkeer zal voor werknemers die zich tijdens de pandemie geïsoleerd hebben gevoeld geen simple comme bonjour zijn. Collega’s met een gezondheidsvraagteken of zij die er een bewogen tijd hebben op zitten, zijn bang om de onveilige bubbel van het kantoor te betreden. Om dan nog te zwijgen over de vaccinatiestaat van al die collega’s in één ruimte. Het is duidelijk dat de terugkeer naar kantoor een emotionele lading kent. En leiders mogen hier niet aan voorbijgaan.
“Het is belangrijk om er een fijn moment van te maken”, zegt Lode Godderis aan VRT NWS. Lode is professor arbeidsgeneeskunde en algemeen directeur van preventiedienst IDEWE. “De eerste indruk telt, de verwelkoming is dus heel belangrijk. Je kunt er eventueel een informeel moment van maken. Nodig je werknemers uit en zorg dat ze zich welkom voelen, want het is voor veel mensen een tijdje geleden dat ze op kantoor zijn geweest en hun collega’s fysiek hebben gezien.”
Godderis laat in datzelfde gesprek verstaan dat het ook belangrijk is om extra aandacht te hebben voor nieuwe werknemers, die nog niet of nauwelijks op kantoor zijn geweest en dus hun collega’s alleen nog maar via Teams of Skype hebben ontmoet. “Geef ze een rondleiding door het gebouw en stel ze persoonlijk voor aan hun collega’s”, zegt de expert.
Tenslotte benadrukt Godderis het belang van duidelijke afspraken. “Het is belangrijk het gesprek aan te gaan met je werknemers over de verdeling tussen het kantoorwerk en telewerk”, legt hij uit. “Je moet duidelijkheid scheppen voor mensen, want onzekerheid brengt angst en stress met zich mee. Leg uit hoe je de komende weken wil werken en hoe je dat concreet wil organiseren.”
De auteurs van het boek No Hard Feelings: The Secret Power of Embracing Emotions at Work delen op MIT Sloan Management Review vijf manieren die de leidinggevenden hierbij kunnen helpen. Ze adviseren leiders om transparant te zijn, vroegtijdig zorgen te detecteren, verwachtingen goed met elkaar door te spreken, collega’s te betrekken bij het creatief hertekenen van de werkplek en de verandering te presenteren als een experiment.
Dus moedige leider, trek je stoute schoenen aan, zet die emotionele intelligentie op volle kracht, open de doos van Pandora en ga aan de slag met al die emoties van jouw teamgenoten.