Amazing Cultures

Starter van de Week: Amazing Cultures geeft een nieuwe definitie aan werkcultuur

Een typische start-up is Amazing Cultures allesbehalve. Ze doen namelijk niet alleen aan consulting, maar willen een geweldige cultuur versterken en creëren binnen bedrijven. Ze inspireren leiders en werknemers om de beste versie van zichzelf te worden en zo bij te dragen aan de bedrijfsmissie, met goesting, gedeelde waarden en vanuit hun purpose. Heleen van der Meulen, drijvende kracht achter Amazing Cultures, beschrijft hoe ze van maandag terug een feestdag wil maken.

Ben Poelmans en Heleen van der Meulen kwamen na een carrière in consultancy tot de conclusie die vandaag uitgemond is tot hun slagzin: ‘The culture defines the business’. Op 30 oktober 2021, toen Heleen 7 maanden zwanger was, kwam de bal aan het rollen. Vervolgens heeft Ben Heleen in contact gebracht met Christophe Degrez, de vorige CEO van Eneco en verantwoordelijke voor de groei van het bedrijf dat we allemaal vandaag kennen. Met deze waardegedreven leider, die een ‘amazing culture’ in de praktijk heeft omgezet, was het drietal een ‘match made in heaven’.

“We zijn in gesprek gegaan en het klikte meteen”, vertelt Heleen van der Meulen. “Vanaf het eerste gesprek hebben we meteen vanalles uitgewerkt. Ik vind het heel bizar hoe het leven kan lopen. Als je hoogzwanger bent verwacht je niet dat er zoiets op je pad komt.”

“Slechts enkele weken na de geboorte van mijn dochter meldde de eerste klant zich al aan. Een familiebedrijf van Limburgse bodem, dat in slechts twee jaar tijd uitgroeide tot een marktleider. Hun vraag sloot perfect aan bij onze missie: ‘Hoe kunnen we door te investeren in onze mensen onze vooropgestelde groei succesvol én vervuld neerzetten?’ We zijn een geweldig traject begonnen en dat allemaal terwijl ik nog volop borstvoeding gaf.”

Mensen zin geven in maandag

Werk is in ieders leven een belangrijk onderdeel. Het neemt een groot deel van onze tijd in en heeft op alles waarmee we verbonden zijn een impact: op vrienden, familie en je eigen gezin. Amazing Cultures gaat samen met de CEO’s van bedrijven een heel traject aan om een geweldige cultuur te creëren.

Heleen vertelt: “We beginnen met een ‘cultural map’ om te zien hoe de cultuur in het bedrijf er uit ziet. Wat zijn de grote thema’s, wat loopt goed, wat loopt stroef en welke blinde vlekken zijn bepalend? Vandaar komen we in de ‘transormatiefase’ en kristalliseren we het unieke DNA van het bedrijf. Op die manier maken we de waarden en de visie leidend zodat die ten volste tot uiting kunnen komen in alle processen, plannen & beslissingen. In de derde fase gaan we de plannen concreet uitvoeren. We doen dit door met beide voeten mee in de business te staan. We ondersteunen onze klant (en het team) vanuit de concrete bedrijfsrealiteit. Daarna is het de bedoeling dat onze klant zelf aanvoelt welke stappen er gezet moeten worden. We installeren een cultural board & empoweren het leiderschap om de verantwoordelijkheid voor hun cultuur zelf op te blijven nemen.”

“Als de CEO binnen een bedrijf er niet volledig voor wil gaan kunnen wij onze job niet optimaal uitvoeren en bedanken we vriendelijk. Maar als het leiderschap voelt en erkent dat de cultuur de drijvende kracht is van hun organisatie, dan gaan we samen aan de slag. Het huwelijk tussen beiden zorgt voor succes én vervulling. Voor ons staat het individu daarin centraal, want bedrijven bestaan dankzij de cohesie van alle individuen die er werken. Onze slogan is ‘The culture defines the business’. Als je een ‘amazing culture’ bouwt en je weet wat je waarden zijn, kun je authentieke impact maken. Dan kan je alle processen evalueren en bekijken of de waarden van het bedrijf zich vertalen naar de ervaring van de klant, de leverancier, de werknemer, de investeerder… Als je mensen groeien, dan groeit je bedrijf. En die 2 dingen samenbrengen, voelen we aan als een gemis in de maatschappij.”

Amazing Cultures droomt van een wereld waar geweldige bedrijfsculturen geweldige resultaten neerzetten, net omdat bedrijven zo’n grote impact hebben op onze samenleving. Van familiebedrijf tot beursgenoteerde organisatie, hun klanten komen vanuit alle hoeken. Ondertussen zijn ze ook bezig met de groei van hun eigen bedrijf. “Als we de leiders van bedrijven kunnen inspireren, motiveren en responsabiliseren, bereiken we zoveel personen…”, gaat Heleen verder. “Om die reden zoeken we permanent naar ‘cultural agents’ die hun schouders mee onder dit verhaal willen zetten. Er zijn al heel wat aanmeldingen en een Agents Day staat dan ook hoog op de agenda. Zo kunnen we er samen voor zorgen om zo veel mogelijk leiders te inspireren die dan weer hun mensen inspireren. Op die manier kan er een geweldige werkcultuur ontstaan en krijgen mensen zin in maandag.”