fero4

Achter de schermen bij Fero Group, bekend van signalisatie bij bijna alle verkeerswerven

WILLEBROEK - Fero Group uit Tisselt (Willebroek) is de Belgische marktleider in wegsignalisatie en -markeringen. Tijdens een jobdag op zaterdag 19 februari gaat het snelgroeiende bedrijf op zoek naar vijftig nieuwe medewerkers. Onze reporter baande zich een weg tussen de verkeersborden en ging al eens achter de schermen kijken bij Fero.

“Fero is de afgelopen maanden enorm gegroeid door een aantal overnames in Vlaanderen en Wallonië. Vorig jaar alleen al waren dat er vijf”, zegt HR & Marketing Director Christophe Van Obergen (47). “Daarom zijn we dringend op zoek naar vijftig nieuwe collega’s. De vacatures die openstaan, zijn zowel voor vrachtwagenbestuurders en signalisatieplaatsers als voor administratief personeel en verschillende technische profielen. De nieuwe medewerkers kunnen voornamelijk aan de slag in de vestiging in Willebroek.”

Een aantal ineen geplooide botsabsorbeerders.

De naam Fero doet bij de meesten wellicht een belletje rinkelen. Wanneer je sakkerend in file staat bij een verkeerswerf is de kans groot dat je de naam Fero op een bord ziet staan, als verantwoordelijke voor de signalisatie. “Ja, er wordt wellicht al eens gevloekt op ons”, lacht Christophe. “Maar voor alle duidelijkheid, wij zijn niet verantwoordelijk voor de werkzaamheden. Wij zorgen er alleen voor dat alles zo veilig mogelijk verloopt. Laat ons zeggen dat het een noodzakelijk kwaad is. Op kleinere werven zien we vaak dat mensen de net geplaatste barelen opzij schuiven en toch doorrijden.”

Dat durft geregeld wel eens mis te lopen, want op de parking van de site van Fero in de Jozef De Blockstraat in Tisselt staan enkele samengeplooide botsabsorbeerders – van die kussens die achteraan een vrachtwagen zijn bevestigd bij het begin van een mobiele werf.

 

Het aantal diensten dat Fero aanbiedt is heel divers.

Bloemenkorven

De bedrijfsstructuur van Fero bestaat uit twee grote blokken. De tijdelijke wegmarkeringen enerzijds en de vaste wegsignalisatie en -markeringen. Maar het bedrijf zorgt bijvoorbeeld ook voor digitale verkeerstellingen én voor de bloemkorven waarmee verschillende steden en gemeenten hun straten opvrolijken. “Wij hebben zelfs onze eigen serres waarin we zelf die bloemen kweken”, legt Van Obergen uit. “We hangen dan de manden uit in de gemeenten en gaan daarna om de zoveel dagen met een tankwagen water geven. Het is een van onze sterkst groeiende businessunits.”

Het gamma van diensten dat Fero aanbiedt, is enorm uitgebreid. Alleen al op het vlak van signalisatie is er een grote diversiteit. “Van de verkeerssignalisatie voor grote evenementen als Tomorrowland tot de signalisatie van wegenwerken. Dat gaat van mobiele werven over tekstkarren tot de betonblokken voor bijvoorbeeld versmalde rijstroken. We hebben onze eigen verkeersspecialisten die gemeenten helpen om nieuwe verkeersplannen uit te tekenen.”

Digitalisering

De voorbije decennia is de sector van de verkeerssignalisatie enorm geëvolueerd. Er wordt steeds meer gedigitaliseerd en dat is ook volgens Christophe van Obergen een uitdaging voor de toekomst. “Er is ook steeds meer aandacht gekomen voor een vlotte verkeersdoorstroming. De bedoeling is om zo weinig mogelijk impact te hebben op het verkeer. Zo gaan wij bijvoorbeeld ’s avonds laat of ’s morgens vroeg de signalisatie plaatsen. Dat betekent dat we heel veel flexibiliteit verwachten van onze mensen. Onze medewerkers zijn meestal geen watjes. Binnen ons bedrijf leggen wij heel sterk de focus op veiligheid. Dat doen we via opleidingen en aangepaste werkkledij. Het blijft een job met een risico.”

 

De verkeersborden zijn de voorbije jaren enorm geëvolueerd.

Ook de verkeersborden zelf zijn door de jaren heen geëvolueerd. De signalisatie wordt door Fero zelf op de borden gekleefd. Het materiaal is sterk reflecterend omdat er ’s nachts steeds minder verlichting is op de autosnelwegen. “Ook de verkeerslichten met een aftelklokje worden steeds meer ingezet. Zeker als er ergens tijdelijke verkeerslichten worden gezet voor beurtelings verkeer is het handig voor de automobilisten als ze zien hoe lang het nog duurt voor het licht op groen springt”, legt Christophe uit.

Zelfrijdende wagens

Ook in de toekomst zijn er nog grote uitdagingen op het vlak van verkeerssignalisatie. Denk maar aan de zelfrijdende wagens die eraan komen. Die wagens moeten de verkeersborden herkennen en op veel plaatsen – zoals bijvoorbeeld zebrapaden – moeten er sensoren komen. Ook de wegmarkeringen moeten aangepast worden. “We zijn er nog niet concreet mee bezig, maar uiteraard zijn dat dingen waar we willen op anticiperen. We willen niet de fout maken van Nokia. Die telefoonfabrikant is destijds als marktleider niet mee geëvolueerd met de komst van de smartphones. Dat breekt het bedrijf nu zuur op.”

 

Een van de ‘kunstige’ borden. Opgepast voor mensen die op hun smartphone kijken.

Wanneer Christophe een rondleiding geeft door de werkplaatsen zien we een unieke verzameling ‘speciale’ verkeersborden hangen. “Het gebeurt wel eens dat een creatieve artiest zich uitleeft op een verkeersbord. Het mag niet, maar het resultaat is soms wel mooi. Zelf zijn we ook heel blij als we eens een speciale lay-out mogen maken. We maken alle ontwerpen zelf”, legt Marc uit. Hij is verantwoordelijke voor de voorbereidingsafdeling.

Meet and eat

Om vijftig nieuwe collega’s te vinden organiseert Fero Group op 19 februari een jobdag op de site in de Jozef De Blockstraat 81 in Willebroek. “Tussen 13 en 15u willen we kennismaken met de kandidaten via een meet and eat speeddate. De potentiële nieuwe medewerkers krijgen een rondleiding op het bedrijfsterrein. Ook kandidaten van buiten de regio zijn welkom. Voor hen hebben we wellicht een job in een van onze andere vestigingen.”

DE FICHE VAN FERO 

  • 2004: Fero werd in Willebroek opgericht door Frank en Anita Haerens. Er waren een tiental personeelsleden.
  • 2019: Overgenomen door AVS-group. Fero maakt deel uit van de Workzone Safety Group.
  • Huidige CEO: Freek Haerens
  • Friso Haerens is verantwoordelijk voor zusterbedrijf Signco
  • 330 personeelsleden in België
  • De groep is operationeel in Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk en in Nederland en België onder de naam Fero.