Voedingsbedrijven moeten hun kernproducten steeds sneller upgraden en innoveren om gelijke tred te houden met de concurrentie en veranderende consumentenvoorkeuren. Maar liefst 85 procent van de wereldwijde voedingsmerken faalt echter om nieuwe producten te lanceren die gesmaakt worden door de consument. Om dit proces te verbeteren, schakelt Foodpairing een Digital Twin in.
Een Digital Twin is een computerprogramma dat simuleert hoe een product of proces zal presteren. “Onze digitale tweelingzus gebruikt artificiële intelligentie om op korte tijd miljoenen productvariaties te vergelijken”, vertelt Johan Langenbick. “Op basis van big data voorspellen wij welke producten consumenten zullen verkiezen en kopen. Waar het productontwikkelingsproces in de voedingssector traditioneel maanden of zelfs jaren tijd vergt, hebben wij voldoende met slechts enkele uren”.
Voedselverspilling tegengaan
Doordat de traditionele aanpak om aan innovatie te doen teveel gebaseerd is op trial-and-error, gaat dit gepaard met tonnen voedselverspilling. Ook andere, wereldwijde problemen zoals klimaatverandering, duurzaamheid en obesitas zijn direct gelinkt aan voedsel. Foodpairing streeft ernaar een deel van de oplossing te zijn.
Dat het concept aanslaat, is duidelijk. Het bedrijf plant in 2022 zijn aantal medewerkers te verdubbelen. Interesse in een job bij Foodpairing? Check jobs.foodpairing.com/careers