kinepolis duquenne

Kinepolis probeert zo goed en zo kwaad het kan de crisis te trotseren

KORTRIJK - Kinepolis, de groep rond de Kortrijkse familie Bert, heeft voor opening van de beurs zijn jaarresultaten 2021 bekend gemaakt. De bioscoopgroep ontving in 2021 17,2 miljoen bezoekers, een stijging van 42,6% ten opzichte van 2020. In de tweede jaarhelft ontving Kinepolis 33,7% minder bezoekers ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De totale opbrengsten bedroegen 266,4 miljoen euro, een stijging van 51,1% ten opzichte van 2020. In de tweede jaarhelft was de omzet 26,7% lager dan in dezelfde periode in 2019. Het netto resultaat bedroeg -25,5 miljoen euro, ten opzichte van -69,1 miljoen het jaar voordien (en -45,8 miljoen euro per eind juni 2021). Er wordt geen dividend uitgekeerd.

 

 

 

 

2021 werd een jaar waarin de pandemie een continue impact heeft gehad op de activiteiten van de bioscoopgroep, met langdurige sluitingen – voornamelijk in de eerste jaarhelft – en heropeningen met steeds wijzigende, beperkende maatregelen in nagenoeg alle landen.

Dankzij sterk kostenmanagement en éénmalige steunmaatregelen kon Kinepolis haar cashverbruik verder beperken, tot 3,6 miljoen euro per maand in de eerste jaarhelft van 2021. De talrijke blockbusters die in de tweede jaarhelft werden uitgebracht, hebben – in een pandemie-achtergrond – sterk gepresteerd en geleid tot een beloftevolle terugkeer van bezoekers naar de bioscopen. Kinepolis noteerde daarbij een verhoogde vraag naar premium bioscoopervaringen en een hogere consumptie in alle landen, zeker in de opstartfase.

Zo heeft Kinepolis in de tweede jaarhelft terug belangrijke cash kunnen opbouwen, resulterend in 199,8 miljoen euro aan beschikbare financiële middelen per eind december 2021 (versus 141,9 miljoen eind juni), alsook een verlaging van de netto financiële schuld, exclusief leaseverplichtingen, met 67,8 miljoen ten opzichte van eind juni 2021.

Het resultaat van de tweede jaarhelft werd in belangrijke mate ondersteund door de uitvoering van Kinepolis’ ‘Entrepreneurship 2022’ plan, dat inmiddels volledig werd geïmplementeerd. Het gaat om kostenbesparende optimalisaties alsook innovaties die voortbouwen op Kinepolis’ bedrijfsstrategie en het bedrijf beschermen tegen een mogelijk trager herstel van de bezoekersaantallen vanaf 2022.

Hopen op ommekeer

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group, toont zich relatief optimistisch over de resultaten van 2021. “We kregen in 2021 niet het ‘best case’-scenario waar we bij de start van de vaccinatiecampagne op hadden gehoopt, maar desondanks kijk ik tevreden terug op een jaar waar we als bedrijf en als team alles hebben gedaan wat binnen onze mogelijkheden lag en wat geleid heeft tot een meer dan degelijk resultaat gezien de omstandigheden”, aldus de extra muros CEO. “We hebben gebruik gemaakt van de afgelopen twee jaar om ons als bedrijf te versterken. We slaagden erin rendabel te zijn vanaf een relatief lage bezettingsgraad van onze zalen, iets wat mede werd ondersteund door de uitvoering van ons ‘Entrepreneurship 2022’ plan, waarvan alle maatregelen inmiddels geïmplementeerd en effectief zijn. Daarnaast werken we verder aan onze Star-plannen, die meer gericht zijn op innovatie en nieuwe inkomstenbronnen, en hebben we in de afgelopen periode ook stappen genomen om ons duurzaamheidsbeleid meer te verankeren in onze strategie. Dit alles, in combinatie met een beloftevol bezoekersherstel dankzij sterk presterende blockbusters, zorgt ervoor dat we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. We kunnen nu al concluderen dat we sterker uit deze crisis komen en daar ben ik bijzonder trots op.”

Nog dit: de netto financiële schuld, exclusief leaseverplichtingen, daalde van 513,3 miljoen euro eind 2020 (en 542,3 miljoen in juni 2021) naar 474,5 miljoen euro eind 2021. Kinepolis behoudt ook een comfortabele cashpositie, met net geen 200 miljoen euro (199,8 miljoen) aan beschikbare financiële middelen per eind december 2021.