Het digitaal dataplatform Belgian Mobility Dashboard, dat voor iedereen toegankelijk is, moet helpen om mobiliteit beter te begrijpen en evalueren door gegevens uit openbare bronnen rond onder meer treinverkeer en fileleed te bundelen en door de tijd te vergelijken. Datashift begeleidde Febiac in de centralisatie van alle gegevens en werkte mee aan de set-up die nodig was om deze inzichtelijk te maken met behulp van een handig dashboard.
Het technologisch adviesbureau uit Mechelen ontwikkelde voor de federatie eerder al de mobiele app voor het Autosalon, en was met dit platform dus niet aan zijn proefstuk toe. “Toen al is het idee voor dit platform ontstaan”, zegt Cedric Raeymaeckers, Lead data engineer bij Datashift. “Heel wat data van instanties zoals Infrabel en de MIVB zijn openbaar en de vraag naar de inzichten die deze data bieden is groot. Maar het ontbrak tot nu toe aan een platform dat al deze gegevens bundelt en inzichtelijk maakt.”
Over Datashift
Datashift is een Mechelse scale-up die in 2015 mee werd opgericht door Nico Huybrechts. Het snelgroeiende bedrijf is gespecialiseerd in zowel technologische diensten zoals business intelligence, data governance en data science als in business-georiënteerde diensten zoals data strategy en data monetization. Referenties zijn onder meer Rode Kruis Vlaanderen, Essentiel, Streamz, Mobile Vikings, Argenta, Q8, D’Ieteren en FCR Media.