Timothy Vanherberghen (37) was reeds op jonge leeftijd begeesterd door games. Ook zijn studies gingen in die richting. Hij behaalde met succes zijn diploma aan de Digital Arts Hogeschool in Kortrijk nadat hij eerder ook slaagde voor de informaticarichting in de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen.
Het bleef niet bij het spelen van de games alleen. Hij trachtte ook de programmatie ervan te achterhalen en ze mogelijk zelfs aan te passen. Het was zijn droom om ooit van deze hobby zijn beroep te kunnen maken. Samen met studiegenoten Jeroen Dessaux uit Dendermonde en Sobraj Van Zeebroeck waagde hij twaalf jaar geleden de stap met de oprichting van Triangle Factory met een hoofdlocatie in Gent.
Virtuele realiteit
Als gameontwikkelaars fixeerden ze zich vooral op de markt van Virtual Reality (VR). Ze ontwikkelen op dit vlak ondertussen eigen games en titels in opdracht van bedrijven. Tot de eigen producties behoren onder meer Hyper Dash, een internationaal succesvol schietspelletje en Switch dat in Vlaanderen reeds meer dan een miljoen keer werd gedownload.
Ook bedrijven kennen ondertussen Triangle Factory en doen op hen beroep om games te maken als opleiding voor hun personeel. Hierbij werd via partnerships reeds samengewerkt met BMW, Nestlé, Toyota, Mastercard en zelfs US Air Force.
“Het werken voor bedrijven is door corona wel een beetje vertraagd”, zegt CEO Vanherberghen. “Maar dat maakten we met onze eigen titels goed omdat die tijdens de lockdowns net succesvoller waren. We richten ons vooral op virtual reality. De echte populariteitspiek daarvan ligt in het verschiet. Het is momenteel de snelst groeiende media- en entertainmentsector ter wereld.”
Creativiteit loont
Ondertussen heeft Triangle Factory 35 mensen in dienst. Hun studio ligt in Gent maar ze werken in hoofdzaak van thuis uit. Hun creativiteit is volgens Vanherberghen van cruciaal belang. De komende jaren wil Triangle Factory nationaal maar ook internationaal blijven groeien met vooral veel aandacht voor entertainment.
“Ontwikkelen in opdracht van bedrijven is weliswaar minder risicovol maar door onze groei hebben we ondertussen al voldoende kapitaal vergaard om ook berekende risico’s te kunnen nemen. Maar uiteraard blijven we ook voor bedrijven werken.”
Onlangs bouwde Triangle Factory een spel voor het tv-programma De Slimste Mens ter Wereld. In 2019 leidde een samenwerking met Telenet tot de ontwikkeling van verschillende VR-games. Die kan men spelen in The Park Playground, dat Telenet in negen steden in België en Nederland uitbaat. Ze werken verder ook nog samen met onder meer Studio 100, Woestijnvis en SBS.
Prijswinnaars
Het succesverhaal van het jonge bedrijf blijft niet onopgemerkt. In 2019 en 2020 werden ze laureaat bij de Belgian Game Awards en onlangs werden ze door Deloitte‘s Technology Fast 50 bekroond als snelst groeiende media- en entertainmentbedrijf van België.
De ambitie van Timothy en zijn kompanen blijft groot. “In België behoren we inmiddels bij de groten maar internationaal zijn we nog maar een kleine speler”, aldus Timothy. “We hebben in het buitenland ook al wel successen geboekt maar dat kan nog meer. Omdat ‘digitale distributie’ en ‘virtual reality’ echt wel een internationaal speelveld is, hebben we vooral ook daar echt nog een groeimarge.”