Caroline Fiers maakt sinds 2019 deel uit van het Interieur-team en leidde vorig jaar als commercieel directeur het evenement Please, Have a Seat in goede banen. “Na het wegvallen van de Biënnale in 2020, zochten we niet alleen naar een manier om onze bestaande relaties te onderhouden, maar ook naar mogelijkheden om nieuwe pistes te verkennen”, zegt ze. “Dat we ondanks de aanhoudende onzekerheid toch een succesvol evenement hebben kunnen organiseren, geeft ons vertrouwen voor de toekomst.”
De voorbije 2 jaren waren inderdaad ongewoon, maar de nieuwe CEO kijkt uit naar die uitdaging en ziet haar benoeming in deze bijzondere tijden als een opportuniteit om het bestaande concept verder te herbekijken. “Please, Have a Seat was een eerste stap in de zoektocht naar een nieuw, verfrissend concept dat toch trouw blijft aan de waarden van de Biënnale”, heet het. “We werken samen met heel wat verschillende partners, stakeholders en doelgroepen, en dus staat samenwerken centraal. We moeten luisteren naar de noden die er momenteel zijn bij de verschillende spelers uit de designwereld. Daarom wil ik mijn team aanvullen met mensen die vanuit de sector met nieuwe creatieve ideeën en inzichten komen. Heel wat om naar uit te kijken dus, zowel voor onze partners als voor onze bezoekers.
De crisis zette de hele design- en beurssector op losse schroeven, maar dat heeft ons ook verplicht om innovatiever te zijn. “Op dat elan willen we nu verder gaan”, aldus Ciers. “We moeten manieren vinden om blijvend te inspireren en mensen samen te brengen. Meer dan ooit ben ik ervan overtuigd dat persoonlijk contact, een gesprek opstarten rond belangrijke designonderwerpen en een community-gevoel creëren rond gemeenschappelijke doelstellingen onze meerwaarde moeten zijn.”
Interieur kijkt er naar uit om, onder leiding van Caroline Fiers, de Biënnale naar een nog hoger niveau te tillen, zowel in België als internationaal. Voorwaar geen gemakkelijke opdracht.