In november 2020 besliste Glowbus® (Veerle-Laakdal) om zijn pijlen te richten op de internationale markten. In een jaar bouwde het bedrijf een netwerk uit van ongeveer 80 verdelers en distributeurs in 26 landen op 4 continenten. Voor de ontwikkeling van de business haalde stichter Andreas Ketels het Aarschotse ondernemerskoppel Andy Coomans en Daisy Nys aan boord. Samen richtten ze enkele maanden eerder Glowbus® op.
Weldoordacht
“In de 20 jaar dat ik als ondernemer en investeerder actief ben, kwam ik zelden een project tegen waar de puzzel zó weldoordacht in elkaar paste”, zegt Andy Coomans. “Alles klopte tot in de kleinste details, zowel het verhaal als het product zelf. Zo kiezen we bewust voor duurzaamheid en produceren we enkel producten die langer dan levenslang meegaan. Alles wordt in eigen atelier gemaakt in Vlaanderen, want we willen hier bijdragen aan het sociaal economisch weefsel en we zetten ons ook in voor ecologische duurzaamheid. Voor elke verkochte Dewdrop (vuurschaal) wordt de CO² gecompenseerd van productie én gebruik in de eerste 25 jaar. Zo plantten we, in samenwerking met vzw Kempens Landschap, al meer dan 8 hectaren bos aan in de Antwerpse Kempen, waar ons bedrijf gevestigd is. Mijn echtgenote en ik besloten quasi onmiddellijk na het eerste gesprek met Andreas om te investeren in het bedrijf.”
Gepassioneerd artiest
Ketels creëerde een collectie in een klein atelier, achteraan zijn privéwoning. Vanaf het begin was hij overtuigd dat de bijzondere vorm van zijn Glowbus® Dewdrop internationaal potentieel bezat. “Ik wist meteen bij de eerste schets op papier, hier zou wel eens een grote doorbraak in kunnen zitten. Maar hoe pak je dat aan op grote schaal? Ik ben altijd een gepassioneerd artiest geweest. Maar zet me 5 dagen achter een bureau en ik verwelk. Er zijn andere skills nodig om een mooi product in de wereld te krijgen”, zegt Ketels. Hij verkocht enkele exemplaren aan particulieren, en ontmoette op een dag Coomans en Nys. De rest is geschiedenis.
Uitdagingen
Door de grote vraag naar de Dewdrop kampte Glowbus® met plaatsgebrek. “Toen we 2 maanden bezig waren, was mijn toenmalig atelier al veel te klein. We kochten een fabriekspand in Heist-op-den-Berg, dat 10 keer groter is. Vandaag dreigt ook deze hal te klein te worden voor onze volgende groeistappen. Door een tekort aan materiaal gingen de staalprijzen door het dak. Omdat we iedereen vlot wilden blijven bedienen hebben we beslist zwaar te investeren in cortenstaal. Enkel zo konden we onze prijzen aanhouden en productiecontinuïteit garanderen naar ons netwerk van verdelers”, zegt Andreas.
Celebrities
De collectie van Glowbus® is vandaag te vinden bij exclusieve outdoor winkels, van Vlaanderen tot in Australië. Daarnaast beginnen heel wat architecten de vuursculpturen in te tekenen bij prestigieuze projecten. Zelfs enkele internationale celebrities genieten vandaag van hun eigen Dewdrop. “De identiteit van wereldbekende klanten is iets waar we zeer confidentieel mee omspringen. Ik kan wel zeggen dat we bijvoorbeeld bij een wereldbekende tv-personality een Dewdrop hebben geleverd voor haar nieuwe buitenverblijf op Ibiza én dat we er enkele maanden geleden een mochten leveren bij een klant in het prestigieuze Beverly Hills in Californië”, besluit Coomans.