Het nieuwe project ‘Flavourite Bruges’ werd voorgesteld bij toprestaurant De Jonkman. ”Flavourite Bruges is dé vlag die alle bestaande en nieuwe initiatieven kunnen gebruiken om te tonen dat ze trots zijn op de Brugse gastronomie”, aldus de Brugse burgemeester Dirk de fauw bij de lancering. “Wij willen een culinair eco-platform creëren dat mensen verbindt met en door de gastronomie. Wat Antwerpen is voor de mode, wil Brugge zijn voor de gastronomie.”
Schepen van Werk en Ondernemen Pablo Annys wees er op dat er nog meer zal worden samengewerkt tussen diverse actoren. Zoals daar zijn: de befaamde scholen (Ter Groene Poorte, Spermalie, FCAC), de gastronomische chefs, de lokale en internationale foodies, organisaties actief in de gastronomie (Brugs Foodlab, Brugge Plus, …), online platformen, de producenten van streekproductenproducenten, enzovoort. Via een reeks interessante experimenten en initiatieven moet de gastronomie van de toekomst mee vorm worden gegeven.
Culinair jaar
Voor voorzitter van Brugge Plus Franky Demon moet 2022 een culinair jaar worden. “Gisteren zijn we met Brugge Plus uit de startblokken geschoten met Kookeet”, aldus Demon. “Er is een open call naar de Brugse chefs vertrokken waar ze zich kunnen inschrijven om deel te nemen aan de volgende editie op 24, 25 en 26 september. De chefs maken Kookeet, we bieden hen een boeiende formule aan om hun creativiteit alle kansen te geven. We verhuizen nog steeds naar de uitgestrekte weide van het Grootseminarie waar het publiek een culinaire ervaring zal beleven die op restaurant niet mogelijk is. Momenteel werken we achter de schermen hard verder en pakken eind mei graag uit met de deelnemende chefs en het programma. Kortom, ook Kookeet slaat een nieuwe weg in om de Brugse gastronomie nog meer op de kaart te zetten.”
Verbindingspersoon
Het project ‘Flavourite Bruges’ krijgt een coördinator die de komende twee jaar alle acties zal uitwerken. De coördinator zal de verbindingspersoon zijn tussen alle belanghebbenden en op zoek gaan naar nieuwe gastronomische opportuniteiten die in de stad kunnen plaatsvinden. “Toerisme en gastronomie vormen belangrijke economische speerpunten, samen goed voor 6.000 werknemers”, aldus schepen Pablo Annys. “De Brugse regio kan prat gaan op heel wat culinaire topadresjes waar onze inwoners geregeld kunnen tafelen. Deze fierheid dragen we vanaf nu uit met een coöperatief merk dat ook voor verblijfstoeristen een extra stimulans kan zijn om een gastronomisch weekend Brugge te boeken. Alles wat culinair en gastronomisch is, komt samen in Brugge. Het logo van ‘Flavourite Bruges’ weerspiegelt niet voor niets de ‘excellentie’ van Brugge als gastronomisch ecoplatform.”
Gloednieuwe concepten
Eind vorig jaar mocht Brugge al het jaarlijkse congres van UNWTO (United Nations World Tourism Organisation) ontvangen, dat volledig in het teken stond van duurzame gastronomie. “We gaan verder met het aantrekken van internationaal gastronomische events”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “Dit jaar verwelkomen het BMCC en het Concertgebouw het congres ‘Food for Generations van JCI. Daarnaast organiseren we zelf jaarlijks een ‘Staten-Generaal van de gastronomie’ en is er ook het gloednieuwe concept van Kookeet in september.
Kortom: al wie een lekkerbek is, zal dit jaar in Brugge ruimschoots aan zijn trekken kunnen komen. Een wedstrijd waarbij gratis eetbonnen bij gastronomische resto’s aan de man/vrouw worden gebracht, moet dat effect nog stimuleren.