2 Smartmat, specialist in maaltijdboxen.

Korys krijgt familiaal gezelschap bij specialist maaltijdboxen

HALLE - Colruyt Group heeft een belang van 41,36% verworven in het Antwerpse Smartmat, specialist in maaltijdboxen. Zo wordt de retailgroep aandeelhouder in dit food e-commerce bedrijf. Korys, de investeringsmaatschappij van de familie Colruyt, bezit al een aandeel in Smartmat.

Smartmat is vooral gespecialiseerd in de samenstelling en levering van maaltijdboxen onder de merknamen Foodbag en 15gram. Daarnaast lanceerde Smartmat onlangs het concept Rayon: een online supermarkt met thuislevering in heel België.

Lopende samenwerking

Colruyt Group en Smartmat zijn geen vreemden voor elkaar. Ze werken sinds 2019 samen. De “One Meal Box” van Foodbag is te koop bij de OKay-filialen en in een aantal Collect&Go afhaalpunten kunnen maaltijdboxen van Foodbag afgehaald worden.

“Voor ons is de toetreding van Colruyt Group in ons kapitaal een logische stap: met de verankering van ons partnership zullen we onze bestaande relatie nog meer kunnen uitbreiden en versterken. We gaan nu de complementariteit met bestaande producten en diensten verder onderzoeken en uitdiepen. Voor ons biedt dit erg veel interessante en mooie opportuniteiten”, zegt Stéphane Ronse, algemeen directeur van Smartmat.

Strategische fit

De activiteiten van Smartmat vormen een strategische fit met Colruyt Group. Ze zijn een aanvulling op de bestaande dienstverlening via Collect & Go en op de positionering van de verschillende merken van de retailgroep. “Het samengaan met een dynamisch groeibedrijf als Smartmat is een nieuwe belangrijke stap voor Colruyt Group om verder te groeien in het aanbieden van gemakkelijkheidsoplossingen aan onze klanten. Het laat ons toe ons productaanbod verder te vervolledigen én te groeien in thuisleveringen. Met dit nieuwe partnership bouwen we ons productaanbod in online verder uit via de markt van maaltijdboxen én gaan we verdere stappen zetten in de ontwikkeling van duurzame thuislevering van online boodschappen”, zegt Tom De Prater, verantwoordelijke E-Commerce Food bij Colruyt Group. Colruyt Group en Smartmat zien ook mogelijkheden in het uitwisselen van expertise op gebied van logistiek, distributie, en dergelijke om de (kosten)efficiëntie van de online dienstverlening te verbeteren.

Kasstroom tussen 26 en 28 miljoen

Colruyt Group verwerft een belang van 41,36% in Smartmat door overname van aandelen van de oprichters en van Korys, dat al sinds 2016 een participatie had in het bedrijf. Colruyt Group en Korys hebben nu elk 41,36% van de aandelen, de oprichters behouden het overblijvende deel. Als gevolg van deze transactie zal het kasstroomoverzicht van Colruyt Group een cash uitgave tussen 26 en 28miljoen euro omvatten, grotendeels in boekjaar 2021/22.