CaptainWork is de onderneming die ex-Sterck-boys Geert Brouwers en Stijn Bonroy samen met Dieter Van Esch op het getouw hebben gezet. Ze gebruiken een mix van moderne marketingtools om bedrijven te profileren als goede werkgevers, en helpen om kandidaten aan te trekken voor het invullen van vacatures. Met succes, want intussen zijn er al zo’n 500 bedrijven klant bij het Genkse bureau. Het team van intussen 35 mensen bestaat uit accountmanagers, videojournalisten, copywriters, marketeers en recruitment & selection managers.
Om de operationele flow in goede banen te leiden, heeft het oprichterstrio nu aan de mouw van Sam Custers getrokken. Hij komt over van de creatieve hotspot De Hoorn, waar hij CEO was. “Als je vandaag bedrijfsleiders vraagt hoe het met hen gaat, dan hoor je van allemaal dat ze een tekort aan goede, gemotiveerde werkkrachten hebben”, aldus Custers. “Dat CaptainWork dan, met digitale tools en employer branding, erin slaagt om de juiste match te initiëren tussen ondernemers en kandidaten, vind ik knap. Daar wil ik deel van uitmaken.”
Sam Custers krijgt de opdracht mee om het credo van CaptainWork te bewaken: bedrijven moeten solliciteren bij kandidaten, en niet andersom. “In tegenstelling tot nagenoeg iedereen in de markt, mikken wij voor aanwervingen niet op de actief werkzoekenden, maar op de latent werkzoekenden”, zegt Dieter Van Esch, mede-oprichter van CaptainWork. “Dat is een doelgroep die zich niet spontaan zelf komt aanmelden in kantoren rond de kerktoren of op de gekende jobsites… En dus moeten we hen aanspreken met een combinatie van marketing en visueel aantrekkelijke vacaturecampagnes. Daar maken we het verschil mee. Sociale media en digitale marketing lenen zich daar uitstekend toe. Een video van de omgeving waarin de kandidaat zal terechtkomen, zegt meer dan 1.000 advertenties. Omdat het werkt, gaan we op de ingeslagen weg verder. Het is nu aan Sam om de schwung erin te houden!”