Tegen het einde van 2023 zal het familiebedrijf minstens vijftig extra elektrische vrachtwagens op Europese routes introduceren. Ook zullen er ongeveer duizend elektrische bedrijfsauto’s worden toegevoegd aan het wagenpark. Daarnaast gaat de logistiek dienstverlener door met een reeks proefprojecten voor het testen en ontwikkelen van vrachtwagens op waterstof, uitgerust met brandstofceltechnologie. Het streven is om begin 2023 waterstofvoertuigen van verschillende fabrikanten in het netwerk te hebben rijden.
“De enige manier waarop de transportsector de lange termijn doelstelling van een netto-emissie neutrale uitstoot kan behalen is door gebruik te maken van emissievrije voertuigen. Daarom spelen deze ook een cruciale rol bij de implementatie van onze eigen klimaatbeschermingsstrategie”, zegt Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) bij Dachser. “We gaan het gebruik van milieuvriendelijke transportmiddelen de komende jaren aanzienlijk uitbreiden om waardevolle praktijkervaring op te doen en onze bijdrage te leveren aan de toename van emissievrije voertuigen.”
Op dit moment zet Dachser elektrische voertuigen vooral in voor stadsleveringen binnen zijn netwerk. Naast de elektrisch ondersteunde bakfietsen zijn elektrische voertuigen met een brutogewicht tot 7,5 ton tot op heden de belangrijkste voertuigen die dagelijks door Dachser in Europa worden gebruikt. Volledig elektrische vrachtwagens in hogere gewichtsklassen zijn tot dusver nauwelijks op de markt verkrijgbaar. In de komende twee jaar zal Dachser zelf ten minste vijftig extra emissievrije vrachtwagens aanschaffen, waaronder zware batterij-elektrische motorvoertuigen en trekkers van verschillende fabrikanten.
Bovendien moet tegen eind 2023 één op de twee bedrijfsauto’s van Dachser in Europa een elektrische auto zijn. Dat is een totaal van ongeveer 1.000 verschillende modellen personenauto’s van verschillende fabrikanten. Voor de leden van Dachser’s Executive Board zal de overstap naar elektrische auto’s in 2022 zijn voltooid.
Tegelijkertijd creëert Dachser voldoende oplaadpunten voor elektrische bedrijfsauto’s bij zijn vestigingen. Ook zijn er plannen om meer dan 40 snellaadstations voor vrachtwagens te creëren, elk met een laadvermogen van 180 kW. Al deze oplaadpunten zullen worden voorzien van groene stroom, die wordt ingekocht of geproduceerd door eigen zonnepanelen.