Dat heeft natuurlijk alles te maken met de eerste treinrit op het Europese vasteland in 1835, tussen Brussel en Mechelen. Speciaal voor EUROPALIA ontwikkelde Ann Eysermans een Fuga voor 4 diesellocomotieven. Dit werk vormt het vervolg op de Prelude voor 2 diesellocomotieven en harp, die later live zal weerklinken in de Centrale Werkplaats in Mechelen in het kader van La Flèche et l’Eléphant op zaterdag 19 maart.
In Everybody has to leave home sometime herwerken Charlotte en Dolores Bouckaert een onbekend kortverhaal van Sylvia Plath tot een visuele en mentale reis die de toeschouwer onderdompelt in een wereld van klank, kleur, lijn en vorm.
L’Europe noire: Some Girls want to go to Europe is een poëtisch reisverslag doorheen zwart Europa. Slam-poet en muzikante Lisette Ma Neza gaat op zoek naar de Afrikaanse diaspora op het Europese continent..
La Flèche et L’Éléphant is een uniek evenement dat hulde brengt aan die allereerste treinrit in 1835 en dat ontwikkeld werd door ICTUS ENSEMBLE in opdracht van kunstenfestival EUROPALIA. La Flèche en L’Éléphant zijn de klinkende namen van de twee locomotieven die de rijtuigen mochten trekken van de allereerste passagierstreinrit op het Europese continent. Het publiek wordt uitgenodigd om in Brussel aan boord te stappen van een privétrein, met als bestemming de indrukwekkende Centrale Werkplaats van de NMBS in Mechelen. Speciaal voor dit event opent de NMBS de deuren van deze reusachtige industriële site.
Voor de uitvoering van ‘Schraffur’ tijdens La Flèche et l’Éléphant zoeken de Zwitserse componist Fritz Hauser en het Ictus Ensemble een divers en nieuwsgierig publiek van 8 tot 88 jaar om samen een geluidsperformance te maken op basis van het krabben, schuren en wrijven van voorwerpen en gereedschappen in de Mechelse werkplaats van de NMBS.