Het stadsbestuur is er niet weinig fier op: Kortrijk is één van de grootste werkgevers van de regio. “We kiezen dan ook resoluut voor een modern en nieuw personeelsbeleid”, zo wordt gezegd in een persmededeling. “Zo gaan we de komende jaren nog meer inzetten op plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Zo groeien we door tot de organisatie van de toekomst. Een organisatie waar we inzetten op een duurzaam personeelsbeleid en iedereen welkom is.”
215 nieuwe medewerkers
Waar de coronacrisis nog een halt zette op heel wat selectieprocedures in 2020, kon in 2021 de selectietrein terug op gang komen. Zo werden maar liefst 179 selectieprocedures afgerond. Intensieve processen die, afhankelijk van de functie, kunnen bestaan uit het screenen van de cv’s, speedinterviews met de kandidaten en gecombineerde proeven waarbij kandidaten een case uitwerken en een uitgebreid interview voor een jury hebben. Gelukkig heeft de coronacrisis wel geleerd dat bijvoorbeeld de speedinterviews vaker digitaal kunnen gebeuren, wat zowel voor sollicitant als werkgever vaak interessanter is.
Deze vele selectieprocedures zorgden ervoor dat Kortrijk vorig jaar uiteindelijk 215 nieuwe medewerkers mocht verwelkomen. Eén voor één nieuwe krachten die mee willen werken om van Kortrijk de Beste Stad van Vlaanderen te maken. Vooral de generieke functie als administratief medewerker blijft zeer gegeerd: meer dan 300 kandidaten boden zich aan voor een job als administratief medewerker.
Ook jobstudenten worden steeds meer ingezet: 590 unieke jongeren konden via een studentenjob ervaring opdoen in hun prille carrière, bijvoorbeeld als steward tijdens de kunstentriënnale Paradise. Ook in 2022 zullen weer heel wat jobstudenten worden gezocht: vanaf maart kunnen kandidaat-jongeren zich hiervoor aanmelden.
Nieuwe uitdagingen
De vele functies in de stad worden niet enkel ingevuld door nieuwe medewerkers, ook medewerkers die al langer in dienst zijn krijgen steevast de kans om hun horizon te verbreden door intern een andere uitdaging aan te gaan. Zo kozen 25 medewerkers er vorig jaar voor om een andere job in te vullen binnen de organisatie. De organisatie zwaaide dan weer 51 collega’s uit die hun carrière afsloten bij de stad en aan hun welverdiend pensioen zijn begonnen.
Intussen blijft de organisatie ook inzetten op opleiding: zowel werknemers als leidinggevenden krijgen alle mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. “Meer dan ooit wordt ook aandacht geschonken aan welzijn op het werk zodat de medewerkers zich prima voelen om in optimale omstandigheden vanuit de waarden van de stad (open, ondernemen, samen en divers) het beste van zichzelf te blijven geven”, aldus nog het stadsbestuur.
Nog dit: de stad heeft nog vacatures staan op zijn website.