Ritchie beschikt over een gamma van cola en limonades die gemaakt worden bij Sodiko, de fabriek voor koolzuurhoudende dranken in Diepenbeek. Meer dan 40 jaar geleden verdween het merk uit de winkels en cafés, maar nu is het aan een comeback toe. Jan Verlinden, eigenaar van de familiale brouwerij die Ritchie al enkele jaren herlanceert, maakt hierbij gebruik van een uitgekiend marketingplan. Als identiteit meet hij het merk een retro-look aan. En om de naambekendheid te verhogen, kiest hij voor ‘product placement’ in populaire tv-programma’s. Zo was er al een glaasje Ritchie te zien in De Mol en ook in De Slimste Mens doken de limonades al op.
De meest recente deal heeft Verlinden afgesloten met de makers van The Masked Singer. Op de tafel van de juryleden staan flesjes Ritchie, die prominent in beeld worden gebracht. “Een stunt”, zo noemt Verlinden zijn commerciële actie. “Niet goedkoop, want ik schat dat we deze investering het eerste jaar niet zullen terugverdienen. Toch hopen we dat Ritchie op deze manier op het netvlies van consumenten komt, en de herkenning weldra zal leiden tot een mooie meerverkoop.”
Vandaag verkoopt Ritchie zo’n 2 miljoen flesjes per jaar, goed voor een marktaandeel van 0,04 procent.