XR-Huis-SALKTurbo

Digitale speeltuin schiet bedrijven de toekomst in

De maakindustrie, bouw, zorg, logistiek, biotech of voedingsindustrie: allemaal kunnen ze hun concurrentiekracht verhogen door hoogtechnologische, digitale toepassingen te gaan gebruiken. Om de Limburgse bedrijven wegwijs te maken in virtual reality, augmented reality en nog heel wat andere realities, wordt in Diepenbeek het XR-Huis geopend. Het gaat om een kenniscentrum waar alle Limburgse onderzoeksinstellingen hun ervaring ter beschikking stellen aan bedrijven.

Om nog mee te kunnen in de toekomst is innovatie een absolute must: daar is elke bedrijfsleider het over eens. Maar… Terwijl binnen- en buitenlandse concurrenten de meest geavanceerde toepassingen uit hun hoed toveren, weten ze in Limburg soms niet waar de klepel hangt. Naast de zogenaamde ‘early adopters’ zijn er heel wat bedrijven die geen benul hebben van hoe ze technologie als virtual reality of internet of things kunnen integreren in hun bedrijfsprocessen.

Om hen daarbij te helpen is maandag het XR-Huis geopend (bij EDM op het Wetenschapspark). Het gaat om een centrum waarin alle kennisinstellingen, zoals de universiteit en hogescholen, hun expertise in deze technieken bundelen. “Het XR-Huis wordt uitgebouwd als een onestopshop waar bedrijven terecht kunnen voor diverse digitale vraagstukken,” zegt gedeputeerde van Economie, Tom Vandeput, die ook zijn duit in het zakje heeft gedaan om de 2,3 miljoen startkapitaal voor het project bijeen te krijgen. “Door te zorgen voor een snelle toepassing van XR-technologie in het bedrijfsleven, stimuleren we de economische groei in onze provincie.” XR-technologie is de brede verzamelnaam voor alles wat te maken heeft met het digitaal uitbreiden van de echte wereld. “Denk hierbij aan sensoren, wearables en aan virtual reality, mixed reality en augmented reality, waarbij de wereld die je met je eigen ogen ziet, gecombineerd wordt met virtuele aspecten”, zegt UHasselt-professor Fabian Di Fiore, die tevens fungeert als coördinator van het XR-Huis.

Het XR-Huis wordt dus hét kenniscentrum waar Limburgse ondernemingen via tal van ‘Proof-of-Concepts’ en demonstraties kunnen ontdekken wat voor hen de mogelijkheden zijn. “Daarnaast zetten we in op vorming via events, workshops, opleidingen en Summer Schools en willen we in co-creatie met bedrijven nieuwe toepassingen binnen eXtended Reality ondersteunen en ontwikkelen die dan op de werkvloer toegepast kunnen worden”, aldus Fabian Di Fiore. Het centrum moet dus dienen als een soort makelaar, die de bestaande kennis en voorbeelden verbindt met de noden van de bedrijfswereld. Allen daarheen!