Plots is corona niet belangrijk meer bij onze Noorderburen. Nederland staat op z’n kop door de schandalen die aan het licht kwamen in The Voice of Holland.
Ruim 4 jaar nadat de wereld voor het eerst kon kennismaken met de hashtag #MeToo staan seksueel grensoverschrijdend gedrag, seksuele intimidatie en seksueel machtsmisbruik meer dan ooit in de spotlights. En niet alleen in Nederland… denk maar aan de zaak De Pauw bij ons.
Wellicht is dit nog maar het topje van de ijsberg. Want als er bekende mediafiguren bij betrokken zijn dan werkt zo’n zaak natuurlijk als een pot honing op de muskieten van de pers. En ja, aangezien je dit hier leest, reken ik mezelf daar ook bij. Maar Made in Mechelen is natuurlijk niet het medium om dieper in te gaan op de feiten die zich afspeelden bij The Voice of Holland. Waar wij wel een lans voor willen breken is gendergelijkheid en wederzijds respect tussen mannen en vrouwen op de werkvloer. Want ja, ook dat is duurzaam ondernemen.
Als alles wat we hoorden over The Voice of Holland waar is, dan is het natuurlijk verwerpelijk. Maar ik vraag me vooral af hoe het zit bij andere bedrijven? Bedrijven die niet op televisie komen en waar geen bekende mediafiguren ingeschreven zijn als medewerker?
Geef toe, we kennen toch allemaal voorbeelden van romances op de werkvloer. Sommige daarvan resulteerden in een huwelijk waarin iedereen nog lang en gelukkig leefde. En andere maakten huwelijken kapot…
Op zich heeft niemand een probleem met relaties tussen twee collega’s. Zelfs als een baas verliefd wordt op een ‘ondergeschikte’ worden er hoogstens wat grapjes gemaakt aan de koffiemachine. Iedereen mag er het zijne over denken, maar als je het mij vraagt mogen we zo’n zaken niet te snel afdoen als #MeToo.
Liefde is het sleutelwoord. Zolang het daarom draait is de rest, soms misschien wel een beetje awkward, maar eigenlijk bijzaak. Ik neem aan dat het voor de vertrouwenspersonen binnen onze ondernemingen vaak dansen op een slappe koord is.
Ik las dat in 2021 het aantal echtscheidingen daalde tot het laagste cijfer sinds jaren. Dat was blijkbaar tegen alle verwachtingen van experts in. Zij dachten dat veel mensen in de coronaperiode het zekere voor het onzekere namen en hun scheiding uitstelden. De scheidingsexperts rekenden daarom op een inhaaleffect in het najaar door de toenemende vaccinatiegraad en het afnemen van de onzekerheid rond corona. Alleen bleef dit effect uit.
Ik ben geen expert maar ik vermoed dat de hashtag #Telewerk veel scheidingen voorkomen heeft.