Een oorsprongcertificaat bewijst in welk land een product werd gefabriceerd, wat nodig is om aan verre export te doen. In 2021 gingen er bij Voka Limburg 25.821 van deze certificaten over de toonbank, samen goed voor een goederenwaarde 1,22 miljard euro. In vergelijking met 2020 steeg het aantal oorsprongscertificaten met 5%, de goederenwaarde met 14%. Ook de pré-coronacijfers van 2019 worden daarmee overtroffen.
“Dat de Limburgse verre export opnieuw aanknoopt met de cijfers van voor de coronacrisis heeft meerdere oorzaken”, steekt directeur Internalisering, Cathérine Dreesen, van wal. “Enerzijds is de vraag naar onze goederen en producten vanuit het buitenland opnieuw toegenomen. Eind 2020 zagen we al een inhaalbeweging van de internationale trafiek, en moesten de voorraden opnieuw worden aangevuld. Daarnaast merken we dat West-Europese distributiecentra, dus ook in onze regio, in 2021 aan belang wonnen door de aanhoudende problemen met de supply chain. Uiteraard spelen bepaalde prijsstijgingen ook een rol in de stijging van de goederenwaarde. We zien echter al langer dat zendingen groter worden gemiddeld.”
In de 10 topbestemmingen voor verre export voert Turkije net als vorig jaar de lijst aan, gevolgd door China en Rusland. Naast de gekende namen komt Hong Kong als nieuwkomer het koppeloton binnengeslopen. “We zien dat veel Limburgse ondernemingen intern strategische keuzes maken om ook andere afzetmarkten aan te spreken”, zegt Dreesen. “Hong Kong is daar zo’n voorbeeld van.
De producten en goederen die Limburgse bedrijven exporteren naar het buitenland blijven divers. Zo voeren onze ondernemingen vooral chemie, transportmiddelen, machines, bier, voeding en industriële toepassingen uit. En coronavaccins…
Exporthonger
Positief is dat de goede exportcijfers van 2021 zich lijken door te zetten in de eerste zes maanden van dit jaar. “Uit de beschikbare data zien we een gunstige conjunctuur”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg. “De goederenwaarde voor verre export is op weg om 22 procent hoger uit te komen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Mooi, maar we mogen niet op onze lauweren rusten. We moeten onze ondernemingen blijven stimuleren om over de provinciegrenzen heen te kijken en hun producten uit te voeren”, besluit Leten.