Met een productomzet van 302 miljoen euro behaalt Coöperatie Hoogstraten voor het derde jaar op rij een record. “Ondanks de onzekere marktsituatie gaat het om een stijging van 4% in vergelijking met 2020”, zegt sales & marketing manager Luc Bruneel. “2021 was het jaar van de verdere omschakeling naar kartonnen doosjes voor aardbeien en de uitrol van een digitaliseringsproject. Daarnaast werden we geconfronteerd met personeelszorgenop de productiebedrijven en sterk verhoogde kosten. Als het voorbije jaar ons iets heeftgeleerd, is het wel dat er altijd innovatieve en creatieve oplossingen mogelijk zijn.”
Voor aardbeien lag het volume met 32,8 miljoen kilogram 600 ton hoger dan in 2020. “De prijsvorming verliep eerder grillig met afwisselend pieken en dalen”, vertelt directeur Hans Vanderhallen. “Dat heeft geleid tot belangrijke rendementsverschillen tussen aardbeiproducenten met uiteenlopende aanvoerpatronen. Bij tomaten is de prijs redelijk tot goed geweest, maar door detoegenomen virusdruk en de sterk gestegen energiekosten bereikten we een jaarvolume van 100 miljoen kilogram. Dat is 14% minder dan een jaar eerder. Globaal vertoonde paprika in volume en prijsvorming weinig variatie tegenover 2020. Bij komkommer hadden we een primeur met belichte teelt.”