Mogelijk wil je liefst onmiddellijk aan de slag gaan met een vast contract. Zo’n 60% van alle business support vacatures bieden een permanent contract. Maar wanneer je nog niet precies weet wat je precies wil, dan kan het raadzaam zijn om te starten met een tijdelijk of interim contract gedurende een bepaalde periode. Dat geeft je immers de kans om van verschillende functies te proeven en het reilen en zeilen van meerdere organisaties te leren kennen, zodat je voor jezelf ontdekt wat je liefst doet.
Asia Skifati, Senior Manager bij staffing specialist Walters People, licht toe welk loon je als starter en professional tot 3 jaar ervaring mag verwachten in een aantal business support functies.
Administratie
Start je je carrière in een rol als Receptionist, Office Assistant, Administratief Assistent of Legal Assistant, dan kan je rekenen op een minimum bruto maandloon van 2000 EUR. Bij grote internationale organisaties kan het startersloon voor functies binnen administratie zelfs oplopen tot 2300 à 2400 EUR bruto per maand.
Sales & marketing
Als startende Account Manager mag je rekenen op een bruto maandloon tussen 2200 en 2600 EUR per maand. “Professionals in een pure sales functie krijgen hier vaak nog een bonus bovenop, afhankelijk van de behaalde resultaten”, vult Asia aan.
Voor een rol als Sales Assistant of Inside Sales verantwoordelijke ligt het loon tussen de 2000 en 2500 EUR bruto per maand. Een startende Marketing Assistant verdient gemiddeld tussen 2000 en 2400 EUR bruto per maand.
Human resources
Als startende recruitment consultant verdien je tussen de 2000 en 2500 EUR bruto per maand. Als HR Assistant leer je alle kneepjes van het vak kennen en kan je rekenen op een loon tussen 2000 en 2400 EUR bruto per maand. Is loonadministratie meer jouw ding? Als startende Payroll Officer verdien je gemiddeld tussen de 2300 en 2500 EUR.
Customer service
Als Customer Service Representative mag je als starter rekenen op een bruto maandloon tussen 2000 en 2500 EUR.
Supply chain
Als Logistics Assistant biedt je ondersteuning in de logistieke organisatie, bijvoorbeeld in een ziekenhuis. Start je pas in deze functie, dan kan je rekenen op een salaris tussen 2200 en 2500 EUR. Als Purchase Coordinator of Buyer kom je terecht op de aankoopafdeling van de organisatie. Als starter in deze functie verdien je zo’n 2300-2600 EUR bruto per maand.
“Wanneer een potentiële werkgever je een salarisvoorstel doet, dan wordt er altijd gepraat over bruto maandbedragen. Heb je een aantal sollicitaties lopen, en kreeg je meerdere jobaanbiedingen? Kijk dan ook verder dan enkel dit bruto maandbedrag. De meeste organisaties bieden ook tal van extralegale voordelen aan zoals maaltijdcheques, een kilometervergoeding of tussenkomst in de vervoerskosten wanneer je met het openbaar vervoer komt, een gsm, een verzekeringspakket, een laptop…”