Het familiebedrijf met hoofdkantoor in Ardooie en een tweede vestiging in Moeskroen (België) levert een gevarieerd aanbod aan klanten in de foodservice, retail en industrie, en dat verspreid over 100 landen wereldwijd. Jaarlijks worden er zo’n 200.000 ton groenten, fruit en kruiden verwerkt en gecommercialiseerd. De groep telt 450 werknemers en heeft een jaaromzet van 220 miljoen euro.
Pionier in de sector
Ardooie en omstreken wordt vandaag gezien als een hub voor de diepvriessector. Roger Dick mag zonder meer als een pionier worden beschouwd. Hij stond in 1971 met Westfro mee aan de wieg stond van het IQF-invriezen van groenten, en ging in 1980 zijn eigen weg met Dicogel. Vier jaar later (1975) begon ook Begro, dat al langer actief was als leverancier van gesneden wortelen voor de conserven- en diepvriesgroente-industrie, ook zelf met het invriezen van groenten. In 2002 versmelten beide ondernemingen tot één bedrijf onder impuls van de familie Dick.
De afgelopen jaren stonden in het teken van innoveren en investeren in een toekomstgericht bedrijf. Vanaf 2022 willen Dicogel en Begro onder één entiteit (Dicofoods) de eenheid binnen de groep verstevigen en hun positie in de internationale foodmarkt versterken. De nieuwe huisstijl en naam is de kers op de taart.
Rijk verleden, toekomstgerichte ambities
Dicofoods bouwt op een rijke ervaring in het invriezen van groenten. Dit gaat gepaard met een duidelijke focus op innovatie. Duurzaam ondernemen en zorg voor de planeet zitten diepgeworteld in het DNA van Dicofoods. Hiervoor legt Dicofoods de focus op zoveel mogelijk lokaal gekweekte groenten en een energie-efficiënte productie. Investeringen in state-of-the-art verpakkingslijnen en innovatieve productontwikkeling in samenwerking met de klant, ondersteunen deze ambities.
Wie innovatie zegt, zegt ook technologische vooruitgang. Dicofoods heeft de afgelopen jaren dan ook geïnvesteerd in automatisatie met onder mer een nieuw volautomatisch hoogbouwmagazijn en optische sorteerders op de productie- en verpakkingslijnen. Bovendien zet Dicofoods in op digitalisering om zijn klanten wereldwijd nog beter van dienst te zijn. Via het programma mydicofoods heeft de klant 24/7 toegang tot het volledige productaanbod en alle productinfo.