TonysFAIRBroadcast

Ook Borsbeek speelt belangrijke rol in groei van Tony’s Chocolonely

Op 11 september 2011 behaalde chocolademaker Tony’s Chocolonely 1 miljoen euro omzet. Iets meer dan tien jaar later passeerde Tony’s voor het eerst de kaap van 100 miljoen euro omzet. Volgens het bedrijf is dit het bewijs dat chocoladefans de missie van het merk massaal ondersteunen en dat Tony's impactgedreven bedrijfsmodel werkt. De wereldwijde omzet is met 24% gegroeid. Een belangrijke bijdrage aan de groei van Tony's was de overname van de Belgische Althaea-De Laet-fabriek (Borsbeek) in april 2021.

Een belangrijke bijdrage aan de groei van Tony’s was de overname van de Belgische Althaea-De Laet-fabriek uit Borsbeek in april 2021. Door een eigen fabriek te exploiteren, kan Tony’s sneller innoveren en de hoeveelheid bonen opschalen die ingekocht worden volgens Tony’s 5 samenwerkingsprincipes.

Tony’s Chocolonely kocht het afgelopen boekjaar een recordhoeveelheid cacaobonen in (een stijging van meer dan 87%) via hun Open Chain platform. Tony’s snelle, internationale groei brengt het bewustzijn van illegale kinderarbeid en moderne slavernij wereldwijd op een historisch hoogtepunt.

“Voor ons is het behalen van deze doelen een bevestiging dat er voor Tony’s Chocolonely een nieuwe fase is aangebroken, waarbij we onze missie naar een hoger, wereldwijd niveau brengen”, zegt Henk Jan Beltman, CEO van Tony’s Chocolonely.

Internationale expansie

In lijn met een verschuiving van de focus op internationale expansie en impact in West-Afrika, heeft Tony’s besloten om de bouw van zijn eigen chocoladefabriek: Tony’s Chocolonely Chocolate Circus (TCCC) in Zaandam, niet voort te zetten. In plaats daarvan is het bedrijf van plan om de kapitaalvereisten voor deze fabriek te herinvesteren in een aantal andere focuspunten.

Het wil teamuitbreiding mogelijk maken met meer lokale expertise in de verschillende markten. Voor België betekent dit dat het impactbedrijf, na de overname van de fabriek van Althaea de Laet, zijn eigen sales, distributie- en marketingactiviteiten zal opstarten vanaf 1 januari. Op termijn kan er ook een lokaal kantoor komen. Ten derde, en belangrijker nog, wil Tony’s de impact te vergroten bij cacaoboeren.