Bij de herstart van de horeca tijdens de coronacrisis gaf het gemeentebestuur van Mol horecazaken de mogelijkheid om een groter terras uit te breiden. Die grotere terrassen waren essentieel voor horecaondernemers om hun zaak rendabel te houden en de terrasuitbreiding zorgden op diverse locaties ook voor extra beleving en gezelligheid.
Om zo’n terrasuitbreiding ook mogelijk te maken na de coronacrisis, werkte de dienst lokale economie in nauwe samenspraak met de horecasector en de adviesraad lokale economie de nodige voorstelreglementen uit. De gemeenteraad keurde twee reglementen goed: het ‘gebruiksreglement op de inname van het openbaar domein door terrassen buiten de reguliere terraslijnen’ en een reglement dat de billijke vergoeding voor de extra inname van het openbaar domein regelt.
Vanaf midden januari 2022 kunnen horecaondernemers via het digitaal loket een aanvraag indienen. De mogelijkheid voor een uitgebreid terras geldt uitsluitend voor horecazaken (hotels, restaurants, cafés). De extra terrasuitbreiding buiten de bestaande terraslijn moet zich situeren op openbaar domein onder beheer van het gemeentebestuur.
Elke aanvraag moet een duidelijk inplantingsplan met foto’s bevatten en een beschrijving van de manier waarop het terras kwalitatief wordt ingericht. De terrasuitbreiding moet jaarlijks worden aangevraagd. Elke toelating geldt slechts voor één jaar. Elke toelating geldt voor de periode van 1 mei tot 30 september, of korter indien de uitbater dit wenst.
De breedte van het terras mag de gevelbreedte van het horecapand niet overschrijden en openbaar domein aan de overzijde van de straat komt niet in aanmerking. Verlichting mag worden geplaatst, maar verwarmingsbronnen of muziekboxen kunnen niet. Inzake overkappingen zijn uitsluitend parasols toegelaten. De vergoeding voor de extra terrasinname hangt onder meer af van of er al dan niet parkeerplaatsen worden ingenomen.