We beginnen bij Mooi Wonen in Oudsbergen. Het bedrijf van Wim Seurs, aanvankelijk gericht op raamdecoratie, maar nadien gegroeid tot een totaalaanbod voor interieurinrichting, heeft fors geïnvesteerd in een vernieuwing van de winkel. “Het oude gebouw had een dichte structuur met kleine kamers en oogde ook aan de buitenkant erg klein”, vertelt de zaakvoerder. “Wat we daar konden tonen was niet in overeenstemming met de grootschalige projecten die we realiseren. Vandaar dat we de voorgevel hebben opengetrokken en het geheel met een stalen constructie hebben omgeven. Samen met de architecten van UAUcollectiv (Hasselt) hebben we ook de binnenkant grondig aangepakt, zodat we de klant veel beter kunnen tonen wat alle mogelijkheden zijn.”
Wat Mooi Wonen biedt, gaat dus veel verder dan de gordijnen van weleer. “Klopt”, aldus Wim Seurs, “naast raamdecoratie, behangpapier, verf en tapijten, zijn er ook meubelen bijgekomen. Daarvoor zijn we een samenwerking aangegaan met het Deense meubelmerk Muuto. Zo kan een klant zijn hele interieur bij ons ontdekken en bestellen.”
Het zit Marres mega-mee
Dat beleving een onderscheidende factor is in de retailsector, ondervindt ook Marres in Lanaken. Peter Marres en Valerie Crescente hebben met hun Atelier des Amis in Lanaken een gloednieuwe formule gelanceerd in de oude wortelfabriek. Daar is het koppel verzeild geraakt nadat hun vorige pand werd omgevormd tot… een McDonalds. Maar niet getreurd, het nieuwe concept, aan de overkant van de Tongersesteenweg, heeft Marres zeker geen windeieren gelegd.
“Door de vernieuwde inrichting, maar ook de sterk gewijzigde openingsuren, is onze omzet met 50% gestegen”, zeggen Peter en Valerie. Opmerkelijk, want Marres in Lanaken is alleen op vrijdag en zaterdag nog open. “Daarnaast ontvangen we wel nog klanten op afspraak, en dat werpt merkelijk zijn vruchten af”, zegt Peter Marres.
“Bovendien hebben we het aanbod uitgebreid. Zo vind je hier niet alleen een waaier van interieurartikelen, maar ook kunst, outdoor-hebbedingen en lifestyle-trends. Het is precies die combinatie die ons bedrijf nu al 85 jaar op de been houdt, en nu zelfs zorgt voor een stijging van de omzet met 50%. We zijn als uitbaters dan ook trots op de beslissingen die we hebben genomen en op de mooie groei die we in deze uitdagende tijden gerealiseerd hebben.”