De deal met NSM werd op 21 december ondertekend, onder voorbehoud van goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), goedkeurend advies van de Centrale Ondernemingsraad en akkoord van de directie met de Redactieraad van EW (voordien Elsevier).
De bekendste magazinemerken uit het portfolio van NSM zijn EW (voordien Elsevier, opgericht in 1945), een opiniemagazine voor hoogopgeleide lezers, ondernemers en beslissingsnemers, en Beleggersbelangen, het mobile-first-platform voor actieve investeerders en als dusdanig marktleider. Daarnaast geeft NSM een hele waaier aan special-intrest-magazines uit, telkens met een sterke multimediale lezerscommunity (koken, sporten, hobby’s, reizen, royalty watching, enzovoort).
Nieuwe focus
Deze transactie moet naar verwachting in 2022 een positief impact hebben op de resultaten van Roularta. De omzet van de Nederlandse groep bedraagt circa 45 miljoen euro. Er werken 170 voltijds equivalenten bij NSM. “Met deze transactie werkt RMG verder aan zijn internationale expansie en groeit het merkenportfolio met sterke multimediamerken en een loyale abonneecommunity”, aldus CEO Xavier Bouckaert van Roularta “De verschillende merken van New Skool Media hebben in totaal 260.000 abonnees. De B2C-inkomsten vertegenwoordigen 85 à 90% van de totale inkomsten. Het businessmodel van RMG blijft dus verschuiven van B2B naar B2C-inkomsten.”