Het stadsbestuur van Leuven wil naar eigen zeggen met de taks de papierafvalberg verkleinen. De belasting geldt niet voor niet-commerciële uitgaven van onder andere socio-culturele, politieke en levensbeschouwelijke verenigingen voor zover die uitgaven gaan over eigen activiteiten. Ook het stadsblad LVN is vrijgesteld van het betalen van de taks die jaarlijks de stad 200.000 euro opbrengt. Ter info: de Leuvenaar zamelt gemiddeld jaarlijks 58 kg papier in. Dit volume is al enkele jaren zo goed als onveranderd.
“Belastingverhoging met groene glitters”
Volgens oppositiepartij N-VA is het een belastingverhoging met wat groene glitters die vooral de lokale handelaars die hun koopwaar willen bekendmaken, treft. “Bovendien hanteert het stadsbestuur twee maten en twee gewichten”, zegt oppositieraadslid Loryn Parys (N-VA). “Aangezien het zélf nog steeds iedere maand een papieren stadsmagazine (LVN) uitgeeft. En terwijl er lokaal extra belastingen worden geheven op de verdeling van reclamedrukwerk, kent de Vivaldi-regering, mét Vooruit, Groen en CD&V, ondertussen wél jaarlijks 178 miljoen euro toe aan krantensubsidies. De logica is compleet zoek.”
“Niets is minder waar”
N-VA vroeg de meerderheid de taks niet te verlengen maar haalt bakzeil. De meerderheid keurde de verlenging tot en met 2025 goed. “Een belastingverhoging? Niets is minder waar”, reageert schepen Thomas Van Oppens. “Onze papierberg verlagen is wel degelijk de bedoeling, en dat zien we ook in het algemeen. Bovendien worden in heel wat gemeenten ver weg en dichtbij Leuven, met en zonder N-VA in het bestuur, heffen deze belasting. Het is dus niet zo dat Leuven iets spectaculair doet. Het was eerder uitzonderlijk dat Leuven tot 2019 de belasting niet inde.”
“Vooral grote spelers”
Volgens Van Oppens zitten in de Leuvense brievenbussen vooral niet-geadresseerd commercieel drukwerk van grote spelers en niet zozeer van de lokale handelaar. N-VA haalde een studie van Deloitte (3/2019) aan die moet aantonen dat 84% van de bewoners geïnspireerd worden door folders bij hun aankoop en dat reclamedrukwerk lokale handel binnen een straal van 20 kilometer stimuleert. “Ik dacht nu net dat het een van de doelstellingen is van dit college om de lokale handel te stimuleren’, aldus nog Parys. Ook Open Vld is niet te spreken over de taks.
Ja-ja-sticker
Volgens schepen Van Oppens is die studie betaald door partijen die belang hebben bij niet-geadresseerd (commercieel) drukwerk. Van Oppens stelt voor het drukwerk afhankelijk te maken van de expliciete goedkeuring (ja-ja-sticker) van de bewoner om dergelijk drukwerk te posten in de brievenbus.