Anciaux en Geypen Schepenen Koen Anciaux en Greet Geypen

Mechelen trekt ten strijde tegen leegstaande bedrijfsruimtes

MECHELEN - Het stadsbestuur van Mechelen wil de problematiek van leegstand en/of verwaarlozing van handelspanden, bedrijfsruimten en woningen aanpakken. Om dit te bekomen past de stad twee reglementen op leegstand en/of verwaarlozing aan.

Heel wat steden en gemeenten worden geconfronteerd met leegstaande winkels en/of verwaarloosde woningen. Mechelen roeit tegen de stroom in en telt als enige centrumstad minder leegstaande handelspanden dan tien jaar geleden. Zelfs tijdens de afgelopen moeilijke maanden, kozen vele retailers voor een fysieke winkel in de stad. Toch wil de stad de leegstand nog verder terugdringen, niet alleen van bedrijfspanden maar ook van woningen.

In eerste instantie gaat het om panden met een oppervlakte groter dan 500 m². Voor handelspanden kleiner dan 500 m², heeft de Vlaamse regering ook een aanpassing van de wetgeving goedgekeurd. Deze aanpassing brengt de stad in december op de gemeenteraad.

“Om de leegstand nog verder terug te dringen en eigenaars te motiveren om het nodige te doen, passen we het belastingreglement op leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten aan. Deze aanpassing gaat vanaf 1 januari in. Het blijft de bedoeling om eigenaars eerst te stimuleren, ondersteunen en te activeren. Een sanctie of belasting dient als stok achter de deur”, legt Koen Anciaux, de schepen van Financiën uit.

“We willen langdurige leegstand en/of verwaarlozing voorkomen door een combinatie
van preventief en begeleidend optreden enerzijds en sanctionerend optreden anderzijds. Eigenaars met een constructief plan worden ondersteund en begeleid. Eigenaars die leegstand laten aanslepen worden gesanctioneerd. We passen het belastingreglement aan met als doel dat er zo veel mogelijk bedrijfsgebouwen of woningen van goede kwaliteit effectief worden gebruikt”,
aldus Greet Geypen, schepen van Economie.

Leegstand in het kernwinkelgebied heeft een veel grotere impact op het economisch weefsel van de binnenstad, aangezien de centrale liggen en de grotere zichtbaarheid. Momenteel worden winkelpanden en bedrijfsruimtes pas na een jaar opgenomen in het leegstandsregister. Voor woningen is een termijn van 12 opeenvolgende maanden aannemelijk. Maar voor handelspanden is deze termijn op sommige plaatsen te lang, dus wordt de termijn teruggebracht naar 6 maanden.

“Doordat een pand eerst 12 opeenvolgende maanden leeg moet staan vooraleer het wordt opgenomen in het leegstandregister, gaat kostbare tijd verloren. Intussen blijft de winkelruimte leegstaan. Nochtans moet leegstand snel in de kiem gesmoord worden omdat het haaks staat op een gezellige winkelbeleving. In het algemeen belang en om het commercieel karakter te behouden, brengen we de termijn voor leegstaande winkelpanden en bedrijfsruimtes in het kernwinkelgebied, terug naar zes maanden. Leegstand heeft hier niks te maken met de dynamiek van vraag en aanbod. Het zijn vooral de soms te hoge huurprijzen, die maken dat een pand leeg blijft staan”, aldus Greet Geypen.