Via het vernieuwde platform firstfriends.be willen de acht ondernemers (BMW Peter Daeninck, The Baby’s Corner, De Nachtwacht, Nouv’Eau, Wright., Everest Law, Juweliers Casteur en Authority) hun klanten inspiratie brengen voor een exclusieve levensstijl. Vanuit hun ondernemerschap brengen ze elk hun verhaal over duurzaam ondernemen, het centraal zetten van de klant en het creëren van verwondering door premium, maar betaalbare producten of diensten. Samen willen ze de consument bereiken die op zoek is naar iets meer, een vleugje exclusiviteit en een persoonlijke behandeling wenst.
Founding mothers
Het concept First Friends is echter niet aan zijn proefstuk toe. In 2012 startten de ‘founding mothers’, Sonia Pypaert (The Baby’s Corner) en Catherine Verdonck (BMW Peter Daeninck), al met dit initiatief. Vorig jaar werd het concept bijgestuurd en een nieuwe visie vormgegeven die zich vandaag uit in het nieuwe platform, nieuwe deelnemende ondernemers en een sterk marketingplan.
Sonia Pypaert vertelt hierover: “We voelden al van bij de start in 2012 dat er zowel aan ondernemerskant als klantenzijde animo was voor dit concept: een herkenningslabel voor ondernemingen die dezelfde waarden delen. Vandaag hebben we het concept en de aanpak geprofessionaliseerd: een degelijke website, een gespecialiseerde journalist die op zoek gaat naar de juiste verhalen, een actieve community op sociale media en een uitgewerkt marketingplan.”
Catherine Verdonck vult aan: “En het stopt niet hier. We nemen een doorstart met 8 prachtige ondernemingen die 100% passen bij het First Friends concept, maar we merken nu al veel interesse bij potentiële, nieuwe First Friends kandidaat-partners. Maar we willen hierin kritisch blijven: elk nieuw lid moet intekenen op onze waarden en het concept! Het moet voor de consument duidelijk zijn en blijven waarvoor een First Friends partner staat.”
Toegevoegde waarde
Ook voor de partners genereert deelname aan het First Friends platform heel wat toegevoegde waarde: een netwerk van gelijkgestemde ondernemers, verschillende informele contactmomenten, bundelen van de marketingkrachten, een kwalitatief merkbereik en een kwaliteitslabel als herkenningspunt voor de consument.
Op korte termijn wil First Friends maandelijks 30.000 consumenten in Vlaanderen bereiken, via de nieuwsbrief, website en sociale media. De ambitie is om in 2022 nog 12 extra First Friends partners aan te trekken.