foto Perspectivo

Ondernemers schrijven boekje over marketing

Aline Ghys, Bert Stas en Patricia Robinne, zaakvoerders van communicatiebureau Idearté in Sint-Truiden, hebben een boekje geschreven waarin ze stilstaan bij vijf pertinente ontwikkelingen in het communicatievak. Wat je naar buiten brengt, moet maatschappelijk verantwoord zijn, all-inclusive, geautomatiseerd, intiem en creatief. Niet toevallig 5 woorden die met de beginletters het begrip MAGIC vormen...

“Elk bedrijf streeft ernaar om magie te creëren met marketing en communicatie”, zegt Patricia Robinne. “Logisch, want op die manier prikkel je de aandacht van (potentiële) klanten en interessante sollicitanten. Maar hoe doe je dat best in deze bizarre tijden? Daar geven we een antwoord op in ons boekje, om zo inspiratie te geven bij de trends en ontwikkelingen die wij in ons vakgebied vaststellen.”

De eerste twee trends situeren zich op maatschappelijk niveau, weet Patricia Robinne: “Mensen verwachten dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen, en dus ook communiceren. Maar hoe vermijd je dat dat klinkt als een Miss World-kandidate die pleit voor wereldvrede? Dat kan door een duurzame visie uit te zetten, en die vervolgens door te trekken in de praktijk: door duurzame communicatiekanalen in te zetten of te kiezen voor milieuvriendelijke typologie bijvoorbeeld. Een hedendaags bedrijf hanteert bovendien een all-inclusive communicatiestrategie: met een inclusieve visie zet je niet alleen de toon in het maatschappelijke debat, je bereikt ook 100% van jouw beoogde doelgroep.”

Combinatie van marketing en technologie
Geautomatiseerde communicatie is een derde tendens. “‘Marketing automation’ helpt marketeers om de juiste mensen te bereiken met de juiste boodschap op het juiste moment, en deze ‘leads’ vervolgens promoveren tot klanten”, zo vat zaakvoerder Aline Ghys het kernachtig samen. “De combinatie van marketing en technologie maakt het mogelijk om dynamische, gepersonaliseerde content en communicatieflows op te zetten. Denk aan gepersonaliseerde e-mails, landingspagina’s, websites, blogs, …”.

Als tegengewicht voor al dat digitale geweld snakken mensen naar intieme communicatie, stelt de derde zaakvoerder Bert Stas vast: “Heden ten dage zijn mensen veel mondiger dan vroeger. En dat heeft gevolgen voor de manier waarop je als bedrijf communiceert. Vroeger toonde je eindeloos dezelfde commerciële boodschap, totdat de consument quasi gehersenspoeld geraakte. Vandaag staat iedereen op gelijke hoogte. Dus moet je een verhaal vertellen dat mensen écht raakt. Dat doe je onder andere door te streven naar draagvlakcreatie in complexe situaties (bv. de aanvraag van een gevoelige bouwvergunning), de CEO in te schakelen als toegankelijke spreekbuis en persoonlijke aandacht te schenken aan klanten.”

Kunstenaar als sidekick voor marketeer

Ten slotte onderstreept het Idearté-trio het belang van creativiteit. “Creativiteit is het nieuwe imago, het is datgene dat een bedrijf of organisatie uniek maakt. Je elke dag opnieuw blijven uitvinden is een noodzaak. Daarom pleiten we ervoor dat bedrijven hun medewerkers ruimte geven om creatief te zijn, letterlijk en figuurlijk. Maar ook om kunstenaars en trendwatchers te betrekken bij het uitrollen van een marketingvisie. Want dit zijn net de mensen die alles vanuit een ander perspectief bekijken en met verrassende oplossingen op de proppen komen”, zo klinkt het in koor.

Je kan het boekje ‘The Magic Factor’ downloaden via deze link of een fysiek exemplaar bestellen via e-mail: bertstas@idearte.be.