view (4) © De Tijd

MAZARO trekt bedrag crowdfunding op tot 800.000 euro

DESTELBERGEN – MAZARO, de Belgische ontwikkelaar van revolutionaire, gepatenteerde transmissies voor allerlei types voertuigen met zowel verbrandings- als elektromotoren, heeft op 2 december een fondsenwerving van maximaal 3 miljoen euro aangekondigd. Vandaag maakt Mazaro bekend dat door de grote vraag van de retailbelegger, het bedrag van de crowdfunding verhoogd wordt tot € 800.000, in plaats van de oorspronkelijk geplande € 500.000. Het overige bedrag hoopt Mazaro op te halen via gekwalificeerde private investeerders.

Mazaro ontwikkelt revolutionaire transmissies die het energieverbruik en de uitstoot van zowel commerciële en industriële voertuigen als personenwagens 11 tot 19% kunnen verminderen en het rijbereik van elektrische voertuigen meer dan 16% verhogen. Dit komt onder andere doordat enkele traditionele, energieverslindende onderdelen overbodig worden. Denk bij de verbrandingsmotoren maar aan koppeling, koppelomvormer, synchroniseerringen, tandwielen, inefficiënte hydraulica enz.

“Onze systemen zijn de eerste ter wereld die in staat zijn de verbrandings- of elektromotor steeds op de laagste verbruikscurve te houden. Bovendien tellen onze transmissies slechts 139 onderdelen in plaats van de gebruikelijke 1.000, waardoor ze gemakkelijker en sneller te produceren zijn, heel stil draaien, geen onderhoud vereisen en dus goedkoper zijn voor zowel de fabrikant als de consument”, vertelt Filip De Mazière, bedenker van de technologie en directeur van Mazaro.
 

Geslaagde tests

Mazaro heeft de innovatieve transmissie technologie intussen al geïnstalleerd in een elektrische vrachtwagen. De resultaten van recente tests in samenwerking met het gerenommeerde test- en homologatiebedrijf Applus IDIADA bewezen de juistheid van de berekende voordelen en prestaties. In vergelijking met een traditionele transmissie kon de E-vrachtwagen 16,8% verder rijden met dezelfde hoeveelheid elektriciteit, lag de topsnelheid maar liefst 50% hoger (handig op de snelweg) en leverde de aandrijflijn beduidend meer koppel om steile hellingen te kunnen trotseren.

Strategische samenwerkingen

Mazaro zal zijn systemen eerst toepassen in commerciële voertuigen. Verschillende vooraanstaande fabrikanten in Europa en Azië hebben al prototypes besteld en zullen tegen 2023 transmissies beginnen bouwen voor vrachtwagens, quads, E-loaders, SUVs en tractoren. In een tweede stadium zullen de transmissies uitgebreid worden naar personenwagens.

Om zijn kansen op succes nog te vergroten, werkt Mazaro samen met ONEtoONE Corporate Finance, een gereputeerd internationaal M&A consultancybedrijf op het vlak van fusies en verwervingen, fondsenwervingen en beursintroducties, dat actief is in 28 landen op vier continenten. ONEtoOne is een door Euronext geaccrediteerde listing sponsor en zal Mazaro blijven adviseren over haar financiële strategie en rapportering tijdens haar volledige beursnotering.

Crowdfunding via Spreds

Om de marktintroductie van de systemen te financieren en het team uit te breiden om te kunnen voldoen aan de vraag van zijn klanten, organiseert Mazaro een fondsenwerving voor maximaal € 3M, waarvan € 800.000 via crowdfunding en het saldo van € 2,2M via een private plaatsing bij gekwalificeerde investeerders.

Voor het crowdfundinggedeelte heeft Mazaro een beroep gedaan op Spreds, het Belgische SaaS-platform voor het digitale beheer van belanghebbenden. Het toegangsticket voor de crowdfunding is 5.000 euro.  Het instapbewijs voor gekwalificeerde investeerders in de onderhandse plaatsing is € 100.000. Zij worden verzocht rechtstreeks contact op te nemen met ONEtoONE Corporate Finance.

De crowdfunding loopt tot 23 december 2021. Het doel is om maximaal 3 miljoen euro op te halen, met een minimum van 2 miljoen euro. Indien dit minimum niet wordt bereikt, zullen de beleggers volledig worden terugbetaald. Indien het streefcijfer van 2 miljoen euro wordt bereikt, zal Mazaro een procedure voor een rechtstreekse notering op Euronext Access Brussel starten.