https___static.nieuwsblad.be_Assets_Images_Upload_2021_03_19_0d741436-0510-4f66-9645-6f06604a8aa8

Starter van de week: Ray maakt gezonde en duurzame verzorgingsproducten in hartje Gent

GENT - Gentse apotheker Hilde Nys en haar zoon, ondernemer Thomas Kindermans lanceerden in 2019 het gezonde en duurzame verzorgingslabel Ray. Hoewel ze inmiddels verdubbeld zijn in omzet, produceren ze nog steeds eigenhandig in de apotheek in centrum Gent. "Op die manier behouden we de controle over de kwaliteit, gezondheid en duurzaamheid van onze verzorgingsproducten."

Hilde Nys (56) heeft al 20 jaar haar apothekerszaak in de Veldstraat in Gent. Ray ontstond na Hilde’s moeizame zoektocht naar echt gezonde en duurzame verzorgingsproducten. “Ik stond nooit echt achter de merken die ik verkocht omdat ze niet voldeden aan mijn verwachtingen op gezondheidsniveau. De meeste cosmetica en verzorgingsproducten zijn wel effectief, maar zitten vol ingrediënten waarvan we bijvoorbeeld niet weten of ze kankerverwekkend zijn of welk effect ze hebben op de natuur.”

“Daarom begon ik op een gegeven moment mijn eigen cosmetica te ontwikkelen waarbij ik wel controle had over de gezondheid en duurzaamheid ervan”, vervolgt Hilde. In eerste plaats deed ze dit enkel op kleien schaal voor familie en vrienden. Toen haar zoon Thomas Kindermans (28) besloot mee zijn schouders onder het project te zetten, was Ray geboren.

Van 5 liter naar een paar duizend liter

Als apotheker en skincare expert zorgt Hilde ervoor dat Ray enkel actieve en functionele ingrediënten bevat die goed zijn voor onze gezondheid, huid en planeet. Thomas is dan weer verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van de producten. “We begonnen heel klein, maakten 5 liter shampoo, deelden dit gratis uit aan klanten van de apotheek en vroegen om hun feedback. Vervolgens pasten we de formule aan en produceerden steeds iets meer tot alles goed zat.”

De shampoo en conditioner van Ray vlogen de deur uit en al snel vroegen mensen naar andere producten zoals deodorant, gezichtscrème of bodylotion. Op die manier breidde het aanbod stelselmatig uit. Inmiddels zijn de producten in heel wat apotheken te vinden en kan je ze ook via de webshop aankopen. “Sinds dit jaar werken we met partners en verkooppunten samen. Dat was een grote stap. We hebben ook iemand aangenomen om deze verkoop in goede banen te leiden”, vertelt Thomas.

Eigen productie

Hilde en Thomas produceren alles nog steeds zelf in een ruimte boven de apotheek. “Op dit moment zitten we aan een paar duizend liter shampoo per jaar. De vraag blijft toenemen en de logistieke uitdagingen worden steeds groter”, zegt Thomas. “Dat doet de vraag naar het uitbesteden van de productie rijzen, maar de flexibiliteit van zelf te kunnen produceren is gigantisch en het laat ons tevens toe onze prijzen laag te houden.”

“We vergelijken onszelf graag met een stadsbrouwerij aangezien onze productie ook in het midden van de stad zit. Volgend jaar willen we de productie wel verhuizen naar ons magazijn in Ledeberg waar we meer ruimte zullen hebben om comfortabel te werken.”

Duurzame en gezonde ingrediënten

Ray is geen 100% duurzaam bedrijf, daar geloven zaakvoerders Hilde en Thomas namelijk niet in, maar ze doen wel op zoveel mogelijk vlakken hun best. “Onze verpakkingen zijn enkel van gerecycleerd plastic, glas of karton. We communiceren ook heel transparant over welke ingrediënten we gebruiken en waarom”, legt Hilde uit.

“Zo kijken we niet enkel of het een natuurlijk ingrediënt is, maar ook hoe het geoogst of verwerkt wordt. Ten slotte is ook het effect van onze producten wanneer ze terug in de natuur terecht komen belangrijk. Op dit moment werken we bijvoorbeeld aan een zonnecrème die niet schadelijk is voor de koralen wanneer het in de oceaan terecht komt.”

“Je zou je eigenlijk de vraag kunnen stellen waarom er nog steeds zo veel cosmetica op de markt is die schadelijk is voor zowel de natuur als onze gezondheid”, vervolgt Hilde. “Ik maak dan graag de vergelijking met een goed pak friet. We weten dat het ongezond is, maar toch eten we het graag en wordt het nog steeds verkocht. Ik hoop gewoon dat mensen zich er van bewust zijn dat sommige cosmetica niet altijd even gezond is.”

Groeiend familiebedrijf

In de toekomst hopen Thomas en Hilde hun verzorgingsproducten ook in andere landen te kunnen aanbieden en het gamma van Ray verder uit te breiden. Daarnaast is ook het team enorm aan het groeien. Zo wierven ze recent een verkoper aan, maar zijn ze ook op zoek naar onder andere een marketingprofiel.

Toch blijft Ray met moeder en zoon aan het stuur een echt familiebedrijf. “Het heeft voor- en nadelen om met je mama samen te werken”, lacht Thomas. “Zo betrappen we er ons soms op dat we alleen maar over werk kunnen praten. In het weekend proberen we het dan ook echt even niet over Ray te hebben. Anderzijds heb je wel de onvoorwaardelijkheid van een ouder-kind relatie. Dat geeft toch wel een comfortabel gevoel omdat je eerlijk en transparant kan ondernemen.”