Sinds de oprichting in 1961 evolueerde Rittal van een staalfabrikant naar een internationale systeemleverancier voor kastsystemen, stroomverdeling, IT-infrastructuur en software, klimatisering en service. Wereldwijd verzorgen 58 dochterondernemingen de verkoop en service van Rittal-producten, waaronder de Belgische vestiging in Lokeren. Deze producten worden nu al 60 jaar gebruikt in de besturings- en schakeltechniek, de IT en de energiemarkt, de scheepsbouw, de medische sector en voetbalstadions. Wereldwijd werken inmiddels bijna 10.000 medewerkers aan nieuwe innovaties, industrie-oplossingen en bedrijfsmodellen.
Vanuit hun vestiging met werkplaats in Lokeren ondersteunt het team van Rittal België de klanten op de lokale markt. 55 werknemers staan in voor ruim 6.500 klanten verspreid over Vlaanderen en Wallonië, waaronder enkele grote spelers zoals Proximus, Telenet, ATS, Cebeo, Rexel, Infrabel, Breemes, PnV en Agidens. In Lokeren wordt continu geïnvesteerd in de digitalisering voor de werknemers in het atelier, onder meer met behulp van een nieuwe milling terminal – Perforex, een nieuwe state-of-the-art bewerkingsmachine om in behuizingen en montageplaten uitsparingen en boringen op maat te maken voor de opbouw van stuurkasten. Op die manier is Rittal België steeds in staat om de klant optimaal te ondersteunen.
Veranderingen aansturen
In de loop van de industriële automatisering ontwikkelde Rittal de behuizing tot een compleet behuizingssysteem.
“Tot op de dag van vandaag wordt Rittal en zijn bedrijfscultuur gekenmerkt door deze systeemgedachte: de wil om veranderingen aan te sturen in plaats van er alleen maar op te reageren”, getuigt Koen Wolfcarius, Managing Director van Rittal België.
“Niet alleen in de industrie, maar ook in de IT heeft het systeem de overhand gekregen. Tot op de dag van vandaag zijn energie-efficiëntie, klimaatverandering of een fail-safe stroomverdeling zeer relevante thema’s waarbij Rittal zijn klanten succesvol maakt met innovatieve oplossingen voor industriële en IT-infrastructuren van elke omvang.”
Volgens eigenaar en prof. Friedhelm Loh, die dit jaar 75 wordt, is één van de grootste krachten van Rittal de bereidheid om van de gevestigde trends af te wijken en nieuwe wegen te bewandelen die het bedrijf net die ene stap voorsprong geeft op andere ontwikkelingen. En dit moet in de toekomst zo blijven. “Het is niet vanzelfsprekend dat een bedrijf zich gedurende 60 jaar op deze manier kan ontwikkelen. Het is een geschenk, een ongelooflijk succesverhaal en een heel goede reden voor een feest.”
Hoe kunnen we het beste nog beter maken? Dat was de vraag die de marktleider zichzelf stelde als uitgangspunt voor de ontwikkeling van het kastsysteem VX25. Vandaag, drie jaar later, staat de productieteller van het VX25-schakelkastsysteem op een miljoen exemplaren.
Het vlaggenschip van Rittal werd in die tijd in gebruik genomen bij klanten uit de industrie en IT over de hele wereld, zoals in de productiecentra van alle grote autofabrikanten, maar ook in windturbines op de meest afgelegen locaties of op cruiseschepen en in de datacenters van IT-giganten zoals Facebook en Amazon.
90 procent van alle klantbehoeften
Inmiddels worden de kasten en behuizingen niet alleen in het Duitse Rittershausen geproduceerd, maar ook in de Rittal-fabrieken in China, India, Groot-Brittannië, Brazilië en de Verenigde Staten. Zo produceert de firma elke dag enkele duizenden grote kastsystemen. “Dit grote kastsysteem is de essentie van onze onderneming en een weerspiegeling van onze expertise. Het kastsysteem is verkrijgbaar in duizenden configuratievarianten en voldoet wereldwijd aan 90 procent van alle klantbehoeften”, besluit Koen Wolfcarius.