Maes_Afbeelding

Maes Vakhandel in transitie naar een nog meer digitale orderintake in 2022 

Een jaar geleden werd het management van Maes NV overgenomen door Ivan, Jelle, Jeroen en Christof Maes. Deze bestuurswissel zorgde voor een modernisering van het bedrijf en de vijf Maes-Merken. “Vooral Maes Vakhandel heeft een sterke digitale transformatie ondergaan.”, aldus Christof Maes. “We waren ervan overtuigd dat dit voor klanten en onszelf een meerwaarde zou creëren. Maar dat onze klanten zo snel mee in het online verhaal zouden stappen, dat hadden we zelf niet verwacht.”

In september lanceerde Maes Vakhandel haar webshop. Dit bracht verschillende veranderingen met zich mee. Niet alleen voor klanten, maar ook voor de interne afhandeling van de orders. “Zowel onze klanten als onze medewerkers zijn fan van de webshop”, vertelt Christof. “Het is dan ook makkelijker voor iedereen. Klanten zoeken wat ze nodig hebben, bestellen en krijgen hun producten snel geleverd. En bij ons rolt er meteen een bestelbon uit de printer.”

De opstart van de professionele shop was meteen een schot in de roos met bestellingen vanaf dag één. Sindsdien merkt Maes Vakhandel een graduele transitie naar een meer digitale orderintake. “Dat was uiteraard ook de bedoeling van de webshop, maar het gaat sneller dan verwacht.”

Klantenfeedback toont dat de digitalisering inderdaad een goeie zet was. “Nu kunnen onze klanten eindelijk ons volledige aanbod online zien, en dat zijn toch wel enkele honderdduizenden producten. Alle data worden live opgehaald uit ons ERP-systeem, dus de prijzen en voorraad zijn actueel.”

Verdere digitalisering van Maes

Het plan is om deze digitalisering te blijven uitbreiden en de webshop te blijven verbeteren. Zo wil Maes Vakhandel het online productaanbod steeds verruimen met interessante merken, extra functies toevoegen en de snelheid blijven optimaliseren.

“We willen het voor onze klanten zo gemakkelijk en zo snel mogelijk maken. Door het gedrag van onze websitebezoekers te bestuderen, leren we welke processen nog beter kunnen. Daarom zijn we nu bijvoorbeeld aan het werken aan een geoptimaliseerde zoekfunctie die zelfs met synoniemen zal werken en nog beter zal vinden wat je nodig hebt.”

De laatste digitale uitbreiding van Maes Vakhandel is het Vakblad. Deze folder is zowel geprint als digitaal beschikbaar. “Je kan met de barcode scanner op de mobiele versie van onze website QR-codes scannen in het Vakblad. Zo kom je terecht op het artikel in onze webshop. Dit is niet alleen leuk qua digitalisering, maar ook kostenbesparend en milieuvriendelijker!”

Het Vakblad kan je zelf ontdekken via deze website.

Maes is uitgegroeid tot een vaste waarde voor reiniging, automotive, vakhandel, machinery en verhuur, en ondersteunt de Kempense ondernemer met de beste tools en machines.