Gerbrand Van Zeebroeck (41), Mathias Henderick (36) en Evert Dhoest (29) werken in hetzelfde bedrijf. Afgelopen zomer organiseerden ze een vitaliteitsfeest waarbij collega’s zo veel mogelijk samen probeerden te sporten. Zo werden meetings bijvoorbeeld al wandelend of joggend gehouden en hielden ze in Strava hun sportprestaties bij.
“In dit kader kwam het idee naar boven om al onze kantoren in Vlaanderen op één dag af te fietsen. Met 6 mensen legden we de volle 200 km af en onderweg pikten heel wat collega’s een stukje in. Dat was echt een toffe ervaring. We waren verbaasd over hoe goed we konden babbelen op de fiets en hoeveel nieuwe mensen we leerden kennen”, vertelt Gebrand.
“Dat deed me de klassieke netwerk events voor het eerst in vraag stellen”, vervolgt hij. “Ik kan het aantal golfinitiaties dat ik tijdens zo’n events voorgeschoteld kreeg niet meer op 1 hand tellen. Toch heb ik de golfmicrobe nooit te pakken gekregen. Ik vind het dan ook jammer dat er niet verder gekeken wordt naar andere, meer toegankelijke sporten voor dergelijke events.”
Fiets als verbindend element
Gebrand, Mathias en Evert besloten daarom de koppen bij elkaar te steken en gewoon zelf een business netwerk te starten dat wél inzet op laagdrempelige, actieve samenkomsten. “Een business club hoeft niet oubollig of tenenkrommend saai te zijn. Geen verplichte nummertjes, maar actief relaties leggen, dat is wat we willen doen met Business Peloton!”, zegt Mathias enthousiast.
De activiteiten van Business Peloton bevatten de klassieke elementen zoals goed eten en interessante content aan de hand van een spreker, maar de drie ondernemers voegen hier nog een derde element aan toe: de fiets. “In Nederland zijn er gelijkaardige initiatieven die heel wat navolging kennen. In Vlaanderen is een business club met de fiets als verbindend element vrijwel onbestaande. We hopen hiermee een antwoord te bieden voor veel mensen die vandaag, met het huidige aanbod aan netwerkevents, wat op hun honger blijven zitten.”
Doelpubliek
“We mikken op ondernemers, managers, professionelen en mensen die iets te zeggen hebben. Dit zowel uit de bedrijfswereld als de universitaire / politieke wereld of sociale sector. Bedrijfsleiders en beslissingsnemers die eens iets anders willen dan het klassieke netwerkevent op een golfterrein en zelf ook gebeten zijn van de fietsmicrobe.”
“Je komt terecht in een peloton waar je kan horen en gehoord zal worden. Bovendien koppel je meteen het nuttige aan het aangename”, geeft Evert met een knipoog mee.
Kennismakingsritten
Op 18 en 25 maart organiseert Business Peloton zijn eerste twee kennismakingsritten waarvoor je nu al kan inschrijven. “Iedereen die benieuwd is naar het concept kan gratis mee fietsen. Vanaf april is het dan de bedoeling om 1 event per maand te organiseren. Aangezien we zelf van Leuven en Gent zijn starten we met ritten rond deze steden.”
“We mikken op een honderdtal leden en zouden graag op maandbasis zo’n 50 mensen kunnen mobiliseren”, zegt Gerbrand. “Voor ons is het belangrijk dat alles veilig kan verlopen, want fietsen in groep vraagt toch wel wat organisatie, en dat onze deelnemers een zorgeloze en unieke netwerkervaring beleven.”