Barias winnaar

Roeselaarse Barias is Vlaamse KMO van het Jaar

ROESELARE - Unizo verkoos de firma Barias uit Roeselare, gespecialiseerd in verpakkings- en stockage-oplossingen voor de voedingsindustrie, vandaag  tot nationale ‘KMO van het Jaar’. De West-Vlaamse kandidaat haalde het in de eindronde  op vier andere sterke provinciale kandidaten: Bumaco, koeltechniek en airco uit Rotselaar (Vlaams-Brabant), Revive, duurzame woonprojecten, uit Gent (Oost-Vlaanderen), PFL, verhuur en verkoop van audiovisueel materiaal, uit Beerse (Antwerpen) en Licata Vini, wijnen, uit Diepenbeek (Limburg). Barias-zaakvoerder is Chris Mullie (45).

Officieel begon het verhaal van Barias in 2003. Maar in het hoofd van oprichter Chris Mullie bestond het bedrijf al veel langer, van in zijn kindertijd. “Als kleine jongen ging ik mee op de akkers bloemkolen oogsten voor de veiling”, aldus de winnaar. “In de supermarkt zag ik die prachtige verse producten vervolgens in saaie verpakkingen zitten. Toen al dacht ik ‘Dat kan beter en daar wil ik voor zorgen’.”

De toekomstige missie van Barias was toen al geboren. Tot op vandaag helpt Barias bedrijven met het verpakken en stockeren van hun gekoelde voedingsproducten zodat ze die  snel, flexibel en efficiënt kunnen vermarkten.

Uit de as herrezen

De opstartjaren van Barias verliepen voorspoedig, het bedrijf groeide, de activiteiten namen toe en er volgden verschillende aanwervingen… Tot een brand het bedrijf in 2009 volledig in de as legde en Chris en zijn team van nul moesten herbeginnen. Chris Mullie: “Heel onze infrastructuur – we huurden toen een gebouw in Moorslede – was vernield. Het werk van jaren weg. We zaten toen letterlijk en figuurlijk in zak en as. Een mens zou zijn courage verliezen. Maar echt ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. We konden op de site van de ouderlijke boerderij  opnieuw beginnen. Wat we in vijf jaar hadden opgebouwd in sneltempo opnieuw verwezenlijken, vroeg uiteraard een fikse investering. We kregen gelukkig zonder noemenswaardige problemen een bankfinanciering, als aanvulling op eigen middelen, net als veel begrip en steun van onze klanten. Hun positieve houding was minstens even cruciaal, om overeind te blijven en om alles praktisch rond te krijgen.”

Het bedrijf verhuisde naar een nieuwe locatie in Roeselare, pal in de streek die ook wel bekend staat als ‘Food Valley’. Het is tot op vandaag de uitvalsbasis van het intussen ongeveer honderd man sterke groeibedrijf.

Eerste KMO met Adviesraad

Ondanks zijn al straffe parcours zijn de ambities van Chris Mullie om nog meer en beter te presteren niet getemperd, ook niet sinds de coronacrisis die flink op het bedrijf inhakte, met de export die stokte en de luchtvaarsector, een erg belangrijke klantengroep, die stil viel. De self made man, die bij aanvang alles zelf deed, besefte heel gauw dat hij zich moest laten omringen door een sterk managementteam. En al in 2006 richtte hij als eerste kmo in Vlaanderen een KMO Adviesraad op, met de steun van Unizo.

Maar daar stopte het niet bij. Tot op vandaag zetten Chris Mullie en zijn team maximaal in op het verwerven van zoveel mogelijk kennis en expertise om de permanente innovatie-inspanningen die het bedrijf typeren te blijven voeden. Zo zijn er onder meer samenwerkingen met het IWT, met Flanders DC, met VLAIO en diverse kenniscentra. “De komende jaren en decennia streven we ernaar gezond te blijven groeien met een stevige lokale verankering”, benadrukte Chris Mullie vandaag, nadat hij de ‘KMO van het Jaar’-award in ontvangst had genomen.