De UGent was op zoek naar een leverancier voor Apple-producten en -diensten voor zijn administratief en onderwijzend personeel. Om verschillende spelers de mogelijkheid te bieden om hun diensten voor te stellen, stelde de UGent een raamcontract op met drie grote pijlers: prijs, kwaliteit & volledigheid van de dienstverlening, en duurzaamheid. Twee partijen, waaronder Lab9 Pro, dienden een voorstel in. Lab9 Pro scoorde in het algemeen beter dan zijn concurrent en werd daarom aangesteld als leverancier. Het raamcontract loopt tot en met 30 september 2024.
Repair portal versnelt herstellingen & ontlast ICT-team
De Apple-speler haalde de aanbesteding binnen dankzij zijn uitgebreide dienstverlening. Een eerste element hierin is een ‘repair portal’ die Lab9 Pro speciaal creëerde en die 7 dagen op 7 en 24u op 24 beschikbaar is in het Engels, Frans en Nederlands. Via de portaalsite kunnen personeelsleden zelf een herstelling melden. Op die manier kan de diagnose van een toestel sneller verlopen en de herstelling dus ook.
Geert Coolman, CEO van Lab9 legt uit: “Dankzij onze repair portal wordt het hele herstellingsproces versneld. Door herstellingen van op afstand te melden winnen zowel de klant als onze Service Engineers tijd. Uiteraard kan de klant ook gewoon terecht in onze herstelpunten in de Lab9 Stores. Of we halen het toestel op voor herstelling via onze pick-up & return dienst.”
Daarnaast zorgt de repair portal er ook voor dat het eigen ICT-team van de universiteit ontlast wordt. De herstellingen moeten niet meer via hen gemeld worden. Ze kunnen – indien ze dat wensen – de herstellingen wel nog opvolgen of rapporten met historieken opvragen met behulp van de serienummers van de toestellen.
Duurzaamheid
Een ander aspect dat de ‘jury’ overtuigde is de goede spreiding van hun winkels en servicepunten over het hele land. Lab9 werkt bovendien mee aan de duurzaamheidsvisie van Apple en biedt haar klanten een trade-in service aan waarbij klanten hun oude toestellen kunnen inleveren tegen een omruilwaarde. De data op de toestellen wordt vervolgens volledig gewist en de toestellen worden achteraf gerecycleerd.
Martijn De Keere, beleidsmedewerker ICT bij UGent: “De bereidwilligheid van Lab9 Pro om samen met de UGent de mogelijke risico’s in de volledige toeleveringsketen in kaart te brengen en actief samen te werken aan de verbetering ervan, werd ten zeerste geapprecieerd. De UGent hecht immers bijzondere waarde aan de sociale en ecologische impact van de producten die onder dit raamcontract worden aangekocht.”
Ook andere universiteiten en UZ Gent
Het raamcontract is niet beperkt tot de UGent zelf. Ook de Artevelde Hogeschool, Howest, de Universiteit Antwerpen, de Vrije Universiteit Brussel en het Universitair Ziekenhuis Gent kunnen hier gebruik van maken.
Jan Van Heck, Business Manager bij Lab9 Pro, concludeert: “Dit is een enorme sprong vooruit voor Lab9 Pro. Het is een groot contract voor ons education team, met een verwachte omzet van 2,7 miljoen euro. Dankzij deze aanbesteding zetten we onszelf op de kaart in de higher education-markt en daar zijn we ontzettend trots op.”