“Digitale marketing is geen rocket science”, aldus Timur Khan (30). “Het stokpaardje voor organisaties is de continuïteit te behouden en de molen draaiende te houden met frisse ideeën en topics.” Met deze quote begint Timur Khan, founder van FOLD zijn theorie over het digitale marketingverhaal die bedrijven meer en meer beginnen te volgen.
Content marketing bestaat uit 2 grote delen, namelijk content creatie en content distributie. “Allereerst kijken wij bij FOLD naar wie de organisatie is”, zegt Khan. “Welke visie hebben ze, wat drijft ze en welke waarden zijn voor hen en hun stakeholders onmisbaar? Hierop volgt er een analyse van het doelpubliek dat ze willen bereiken. Welke content spoort hen aan om met het merk of de organisatie affiniteit te voelen? Welke digitale kanalen gebruiken ze? Je bouwt als merk hierdoor expertise op en genereert organische leads, likes en volgers.”
Relevant voorbeeld
Timur Khan haalt een relevante case aan die zijn theorie bevestigt: in de Verenigde Staten begon een advocatenkantoor te bloggen over golf. Het kantoor in kwestie merkte dat deze content bij hun klanten aansloeg. En toevallig waren ze ook een advocatenkantoor.
De Ads-tool van verschillende digitale kanalen zoals Facebook en Google ondersteunen, steeds volgens Khan, de digitale campagnes. “Bedrijven kunnen er hun content promoten en hun bereik vergroten”, zegt de marketeer. “Zo werkt ook het businessmodel van techbedrijven. Ze genereren inkomsten nu éénmaal via advertising. Toch mogen bedrijven niet alleen op deze ads rekenen. Organische content komt in de meeste gevallen veel natuurlijker binnen, waardoor deze hogere conversie rates genereren.”
Een eenvoudige mailing
Timur Khan raadt nog altijd een goede combinatie aan tussen organisch en geadverteerde content binnen de digitale marketing strategie. “Veel bedrijven denken nog altijd dat het digitale marketingverhaal rond sociale media draait”, besluit Khan. “Maar niets is minder waar. Bedrijven kunnen zelf de touwtjes in handen nemen via een blogpagina op hun website of zelfs via een een maandelijkse mailing. Is e-mailmarketing doomed? Helemaal niet. Organisaties onderschatten vaak de impact van e-mailmarketing. Je spreekt uiteindelijk een publiek aan dat al interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Eens de content er is, kan een mailing relatief snel opgemaakt worden. Weinig werk, veel opbrengst.”
Timur Khan geeft nog volgende tips mee voor een goede mailing:
– Stel je mailing op volgens een vaste opmaak. Op die manier zal je doelgroep je e-mails herkennen. Het geeft je publiek ook een breed beeld van wie je bent als bedrijf.
– Vermijd fancy woorden. Met directheid en transparantie win je het vertrouwen van je klant.
– Voeg (creatieve) visuals toe om de aandacht van je lezer vast te houden. Hou hier wel rekening met de grootte, anders gaat jouw e-mail letterlijk verloren.